Munka vs. egészség – 6 tipp az egészséges élethez

Nagyon sokat hallunk arról, hogy mennyire fontos az egészségünk, hogy meg kell találnunk az egyensúlyt a munkánk és a magánéletünk között. Persze, ezzel mindenki tisztában van. Elméletben. A gyakorlatban ennek a megvalósítása már sokkal nehezebb, hiszen ez nem egy olyan dolog amire egyszer rászánjuk magunkat és ki is pipálhatjuk. Azért, hogy megőrizzük egészségünket és kiegyensúlyozott legyen az életvitelünk napi szinten tenni kell.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nehezen ismerjük be, hogy problémánk van. Próbáljuk megnyugtatni magunkat olyan kifogásokkal, mint

„A munkám mellett nincs időm a sportolni…”

„Utálom a munkám, de úgysem találok jobbat…”

„Nincs időm főzni, és egyébként is egyszerűbb, ha rendelek…”

Biztos vagyok benne, hogy mindannyian ismerjük ezeket, és próbálkoztunk is már hasonló kibúvókkal saját magunkkal szemben. Vagyis az első lépés az, hogy vedd észre és ismerd be, ha probléma van az életedben, hiszen csak akkor tudsz elkezdeni megoldást keresni rá. Ha nem érzed jól magad a bőrödben, az azt jelenti, hogy nem ott vagy, ahol lenned kéne, olyanra van igényed, amit nem kapsz meg saját magadtól.

Ha szembe nézel a félelmeiddel, és nyíltan felvállalod magad előtt, hogy változtatnod kell, azzal már elindulsz az egészséged felé vezető úton. A mindennapokban nem feltétlenül lesz sem könnyű, sem jó érzés végigmenni majd a folyamatokon, de lesznek kellemes pillanatok. És ezektől a pillanatoktól nő majd az önbizalmad, önbecsülésed, és lassan megszűnik majd az általános rossz érzés is.

Mit tehetsz, ha nem érzed jól magad a munkahelyeden?

Nem kell egyből szaladnod a felmondásoddal a főnöködhöz. Vizsgáld meg először, hogy adott helyzeten belül mit tudsz tenni azért, hogy munkahely váltás nélkül segíts a helyzeten. Próbáld meg jobban rendszerezni a munkádat, változtass a testtartásodon, vagy akár ülj le beszélni a főnököddel, hogy mit tehettek együtt, hogy motiváltabb legyél. Viszont, ha úgy érzed, hogy a munkád nem elégít ki, ne félj változtatni! A legnehezebb döntésekből lehet a legnagyobbat profitálni. Hozd meg a döntésed, láss neki önéletrajzot írni (ha nem megy magadtól nyugodtan kérj segítséget), és találd meg azt az állást, amiben ki tudsz teljesedni.

Íme néhány tipp, amivel közelebb kerülhetsz a fizikai és mentális egészségedhez is:

1. Reggelente szánj időt magadra!

Próbálj meg a reggelekbe beiktatni egy kis „énidőt”. Menj el reggel egy rövidet kocogni, olvass el egy érdekes cikket, reggelizz meg a pároddal nyugalomban, vagy csinálj bármit, amitől energikusabban tudod kezdeni a napodat.

2. Tarts szüneteket!

Munka közben legalább óránként tart szünetet, állj fel, mozgasd át az izmaidat, lazítsd el a szemedet. Sétálj egy kicsit, menj ki a friss levegőre, vagy főzz magadnak egy teát.

3. Figyeld meg a napod melyik pontján vagy a teljesítőképességed csúcsán!

A nap során nem egyenletes a hatékonyságunk, hiszen a bioritmusunknak is van egy körforgása, ciklusa. A nehezebb, több energiát igényló feladatokat tedd a napod azon részére, amikor a termelékenységed a csúcson van.

4. Étkezz naponta többször, de kevesebbet!

A legoptimálisabb, ha naponta 5 alkalommal eszel, kisebb adagokat, Így nem terheled túl egyszerre a szervezeted, egyenletes lesz az emésztésed, és a „kajakómát” is elkerülöd. Fontos, hogy vigyél bele rendszert, nagyjából minden nap ugyanabban az időben étkezz. Ez segít, hogy a vércukorszinted kiegyensúlyozott legyen, és könnyebb lesz tartanod magad hozzá.

5. Igyál elegendő folyadékot!

Az emberi test 50-60%-a víz, ezért nagyon fontos, hogy figyeljünk rá, hogy megfelelő mennyiségben juttassuk be a szervezetünkbe. Egy egészséges felnőtt folyadékszükséglete átlagos igénybevétel mellett napi 2–2,5 liter folyadék. Az nem ér, ha cukros üdítőből iszol meg ennyit!

6. Aludj eleget!

Ahhoz, hogy napközben jól tudj teljesíteni elengedhetetlen, hogy a szervezeted kipihenhesse magát. A kevés alvás csökkenti a hatékonyságod, fáradékonyságot, dekoncentráltságot okoz, és kimeríti a tested energiatartalékait.

Ezek csak egyszerűbb, kezdő lépések a mindennapokhoz, ahhoz, hogy igazán kiegyensúlyozott életet élj neked kell megvizsgálnod saját magadat, hogy mire van szükséged!

Megosztás: