Közösségi percek a munkahelyen – Hogyan építheted a kapcsolataidat?

A közös céges csapatépítők remek lehetőséget biztosítanak, hogy jobban megismerd azokat az embereket, akikkel nap, mint nap együtt dolgozol. Mivel általában ilyen programok évente egyszer, vagy kétszer vannak, érdemes a hétköznapi közösségi pillanatokat is kihasználni a kapcsolataid építésére, fejlesztésére. A munkaidő alatt is rengeteg olyan lehetőség adódik, amikor felfedezhetjük munkatársainkat emberi oldalukról is.

Dohányzás/ kávézás

Minden cégnél megfigyelhető, hogy azok, akik közösen járnak ki dohányozni, vagy kávézni, közvetlenebb kapcsolatba kerülnek egymással, még akkor is, ha nem dolgoznak közvetlenül együtt. Ezzel természetesen senkit sem buzdítanék, hogy szokjon rá a cigire, csak azért, hogy ne maradjon ki ezekből a beszélgetésekből! Pusztán arról van szó, hogy ezek a rövid szünetek remek lehetőséget biztosítanak arra, hogy akár munkahelyi, akár személyes témákról is könnyedebben beszélgessünk.

Közös ebédek

Nincs szükséged káros szenvedélyekre ahhoz, hogy része legyél egy felszabadult beszélgetésnek. A munkatársaiddal való ebédelés is szuper alkalmat biztosít arra, hogy építsd a személyes kapcsolataidat is. Amellett, hogy kevésbé feszélyezett a hangulat ebéd közben, a kutatások azt is kimutatták, hogy evés közben nyitottabbak vagyunk.

Az munkahelyi/üzleti étkezések alkalmával – akármennyire is oldott lesz a hangulat – figyeljünk oda, hogy milyen témába keveredünk bele. Vannak olyan tabuk (mint a politika, vallás, személyes pénzügyek), amiket érdemes elkerülni. Soha ne felejtsd el, hogy ha egy konferencián, vagy egy ebéddel egybekötött meetingen veszel részt, nem csak saját magadat képviseled, hanem a céget is, ahol dolgozol. Érdemes tehát, a rizikósabb témákban semlegesnek maradnod, és semmiképpen sem szabad belemenni hevesebb vitába más cégek képviselőjével. Ezen a „szabályon” persze lazíthatsz, ha a közvetlen kollegáid társaságában vagy, és úgy érzed, hogy már megvan egy olyan kialakult kapcsolat, ami indokolttá teszi ezeket a témákat.

Ráadásul, a kutatások szerint azokban a helyzetekben, amikor megoszlik a figyelmünk az étkezés és egyéb tevékenység mellett (munka, vezetés, tv nézés) hajlamosabbak vagyunk többet ételt fogyasztani. Ha állandóan az asztalodnál ebédelsz, nem elég, hogy kimaradsz egy-két jó beszélgetésből, a kollegáid is azt gondolhatják rólad, hogy nem kedveled őket, vagy, hogy rosszul osztod be az idődet.

Milyen etiketthez tartsuk magunkat?

Ez tipikusan egy olyan kérdés, amiről sokan sokféleképpen vélekedünk. Én személy szerint azt az álláspontot képviselem, hogy mivel a céges kultúrák is jelentős átalakuláson mentek keresztül az elmúlt időben – egészen természetes módon tegeződünk a kollégáinkkal, főnökünkkel, chaten folytatjuk a céges kommunikáció egy részét –, ezért az üzleti etikett szabályai is sokat lazultak. Természetesen kivételek ez esetben is vannak, és vannak olyan szituációk, amikor igenis tartani kell magunkat a konzervatív szabályokhoz.

Nem tartom például indokoltnak, hogy „ne nyomkodd a telefonodat étkezés közben”, hiszen annyira beépült már a technológia a hétköznapi életünkbe, hogy teljesen elfogadott lett, hogy – akár ebéd közben is – rápillantasz az emailjeidre válaszolsz egy SMS-re, vagy felveszed, ha hívnak. Utóbbit természetesen illik az asztaltól távol intézni, mert ugye senkinek semmi köze ahhoz, hogy kivel és miről beszélsz.

Az, hogy nem érheti a könyököd az asztalt, hogy nem ihatsz bele úgy a kávédba/teádba, hogy benne van a kanál, vagy nem fújhatod meg az ételt, ha túl forró (várd meg, amíg kihűl…), szintén enyhe túlzás számomra. Ha mindenki mereven tartani akarja magát az összes létező etikett szabályhoz, a felszabadult hangulatnak is vége. Viselkedj természetesen, de kulturáltan.

Vannak természetesen olyan viselkedési formák, amiket mindenképp kerülj, ha üzleti társaságban étkezel:

  • Nem illik, az asztal fölé hajolni és „belapátolni” az ételt.
  • Beszéd közben ne legyen tele a szád!
  • Kerüld a gusztustalan, nem asztalhoz illő témákat.

Ezek a kis közösségi „események” a legjobb lehetőségek arra, hogy megismerd kollegáidat, és ők is megismerhessenek téged. Nem érdemes tehát kivonni magadat az ilyen szituációkból, hiszen, ha jó a személyes kapcsolatod azokkal az emberekkel, akikkel együtt dolgozol, sokkal kellemesebben telik a munkaidő, és hatékonyabban tudjátok megoldani a felmerülő problémákat.

 

Az inspirációt Erdős Zsuzsanna, üzleti etikett tanácsadó és coach cikke adta.

Megosztás: