A hely, ahol nem létezik a túlóra

Vajon mérhető-e a hatékonyság a munkában töltött órák számával? Mennyire jó munkaerő az agyonhajszolt, szabadidővel alig rendelkező munkavállaló? Az észak-európai országok úgy tűnik, megtalálták a válaszokat ezekre a kérdésekre. Hogyan oldják meg a munka és magánélet egyensúlyát a mindennapokban? Cikkünkből megtudhatod!

Mennyit dolgozunk egy héten?

Dániában egy munkahét 33 órából áll. Nincs ez másképp a hollandoknál sem, ahol 29 órát, míg Németországban és Belgiumban 35, a svédeknél 36 órát kell dolgozni egy héten. A statisztikai adatokból tudjuk, hogy mindez nem veti vissza a termelést, sőt inkább segíti is. Kutatások igazolják, hogy a kipihent, kevesebb munkaórát dolgozó alkalmazottak 12%-kal jobb teljesítményre képesek. Természetesen nem lehet minden pozícióban és szektorban kivitelezni ezt a modellt, de elmondható, hogy Magyarországon az irodában dolgozók minimum 40 órát, ebédidővel együtt ennél is többet, túlóra esetén pedig akár másfélszer ennyi időt is dolgozhatnak egy héten.

Eltérő munkakultúra és bizalom

A dánoknál azonban a túlóra nem előny, és nem vágódsz be a főnöködnél, ha tovább maradsz bent, vagy munkaidő után küldesz e-mailt. Ellátnak inkább néhány jótanáccsal azzal kapcsolatosan, hogy hogyan gazdálkodj jobban az időddel. Tudják, hogy a túl sok munka több stresszel jár, ami fizikai és lelki betegségekhez vezet, és ha ezért nem tudod megfelelően ellátni a feladataid, vagy kiesel a munkából, az sokkal nagyobb veszteség.
Az északi munkakultúra szerves része a bizalom, vagyis megbíznak egymásban az együtt dolgozók, ezért azt feltételezik, elvégzed a rád osztott feladatot a legjobb tudásod szerint. Képes vagy beosztani az idődet, és ha valami közbejön, például megbetegszik a gyereked, akkor tudod mérlegelni, mi a fontosabb. Rájöttek, hogy hiába ülsz az irodai székedben, ha közben nem a munkáddal foglalkozol, hanem idegeskedsz, és a nagymamákat, barátnőket hívogatod, hogy ki tud vigyázni a gyerekre, az senkinek sem hasznos.

Változó világ

Manapság sok cikk születik a fiatal generációk munkához való hozzáállásáról, elvárásairól. Látható, hogy elindult egy változás, a Z generáció már nem szeretne belegebedni a munkába, hanem élvezni is szeretné azt, illetve nem ragaszkodik ahhoz, hogy kizárólag egy irodában ülve töltse a munkaidejét. A dán módszer távolinak tűnik, de lassan nyitni kényszerülnek a munkaadók is az efféle megközelítés felé, hiszen egyre többen lesznek azok, akiknek erre van igénye.

Végezetül pedig íme néhány apró tipp, amivel te is magadévá teheted a dán életérzést a hétköznapokban:

Légy jelen! – Fontos, hogy mindig azzal foglalkozz, arra koncentrálj teljes mértékben, amit épp csinálsz. Bár egyszerűnek hangzik, mégis sokszor nehéz megvalósítani ezt az praktikus tanácsot. Ha például ebédelsz, ne nyomkodd a telefonod, hanem figyelj az ételre és az evésre. Este, amikor a gyermekeddel foglalkozol, ne a munkán járjon az eszed.

Helyezd magad kényelembe! – A munkakörnyezeteden végezhetsz apró átalakításokat, hogy az minél kényelmesebb legyen számodra. Figyeld meg azt is, hogy hogyan ülsz a székeden, kényelmes-e a testtartásod. Ha a tested feszül, az a koncentrációdat is csökkenti.

Ne vitázz feleslegesen! – Bár a munkahelyen felvetődhetnek olyan beszédtémák, amikről neked is van véleményed, nem szükséges ezt minden esetben hangoztatni. Kinek hiányzik a felesleges feszültség? Van belőle éppen elég, szükségtelen újakat generálni olyan témákban, amik nem is fontosak igazán.

Tarts szünetet! – Ha úgy érzed hogy elfáradtál, állj meg egy pillanatra, és lazíts egy kicsit. Mozgasd át magad, igyál egy jó kávét vagy teát, és szívj egy kis friss levegőt. Utána a munka is könnyebben megy majd.

Legyen énidőd! – Jó, ha a munkán túli időben tudsz egy kis időt fordítani magadra, amikor valami olyan csinálsz, ami igazán kikapcsol. Lehet ez sport, vagy bármilyen más hobbi, amiben örömödet leled. A lényeg, hogy lazíts, töltődj, és okozz magadnak egy kis örömet.

Ha megfogadod ezt a pár tanácsot, a munkaidőd ugyan nem -, de a benned lévő stressz minden bizonnyal csökkenni fog, és így még a munkában is hatékonyabb leszel! Jól hangzik, nem igaz?

Megosztás: