Ismerd meg a Home Office-t: Munka otthonról

Nyolctól négyig vagy kilenctől ötig bent ülni egy asztal mögött – legtöbben így ismerjük a hagyományos munkaidőt és beosztást. Ahogy távolodunk az előző évszázadtól és annak rögeszméitől, úgy válik egyre nyitottabb, szabadabb, kötetlenebb fogalommá a “munka”. Mára már egyesek otthonról dolgoznak, úgynevezett “Home Office”-ban. Mi ez, milyen munkát takar, hogyan lehet otthonról dolgozni? Nézzünk meg néhány fontos dolgot, amit tudni kell az otthoni munkáról, a Home Office-ról!

Otthon, mint munkahely – a háttér biztosítása

Igazából, maga a Home Office fogalma egy egyszerű jelenséget takar. Azt hívhatjuk Home Office-nak, amikor valaki az irodai munkáját nem a munkahelyén, a cég irodájában végzi el, hanem otthonról dolgozik, a saját lakásában lévő íróasztalon, számítógépen, az elkészült produktumokat, feladatokat pedig valahogy bemutatja, dokumentálja feletteseinek.

Ha sikerült kideríteni, hogy munkahelyünkön van-e lehetőség részleges vagy akár teljes otthoni munkavállalásra, megoldhatóak-e a technikai dolgok (céges hálózatra csatlakozás, dokumentumkezelés, kommunikáció, stb.), és valóban nyitott a cég és a főnök a Home Office megoldásra, akkor ideje szó szoros értelmében a saját házunk táján körbenézni, hogy nálunk, a leendő “irodában” és magánéletünkben készen áll-e minden arra, hogy otthonról álljunk munkába. 

Először is, tisztázzuk magunkban: a munkahely legyen bármennyire is barátságos, nyitott, közvetlen, attól az még a hivatásunk, az életünknek az az oldala, amit komolyan veszünk, egyrészt, mert valamilyen fontos cél érdekében dolgozunk, másrészt, pedig mert emiatt kapjuk keresetünket. Épp ezért, nem szabad teljesen összemosni a munkanapi ritmusunkat otthoni ritmusunkkal. Mit is kell ez alatt érteni?

Felejtsd el a pizsamában dolgozást! 

Lehetsz otthon, attól csak a helyszín lesz más: ezzel még ugyanúgy munkában is vagy egyszerre. Ha nem veszed komolyan, és nem tekintesz ugyanúgy a feladataidra, mintha egy irodában lennél, akkor nem is fogsz olyan jól teljesíteni.

Tartsd meg a menetrended: Ha eddig hétkor keltél fel, nyolckor indultál munkába, kilenckor kezdtél el dolgozni, akkor ez legfeljebb annyiban változzon, hogy essen ki az utazás, kelj nyolckor, végezd el a reggeli rutinod, kerülj olyan állapotba, ahogy munkahelyeden is mutatkoznál kollégáid előtt, és kezdj el dolgozni – a lakásodban.

Fogd fel úgy, hogy munkahelyen vagy: Felhív telefonon egy barátod/barátnőd? “Bocsi, munkában vagyok, majd visszahívlak” – ez a helyes válasz. Ha elmeséled, hogy “Home Office-ban vagy”, meg fogja érteni, hogy attól, hogy otthon vagy, még elfoglalt vagy, dolgozol, bármennyire is nagy lenne a kísértés egy hosszú beszélgetésre.

Kelts látszatot: Ahhoz, hogy munkahelyi hangulatban legyél, és hogy megfelelően átjöjjön a dolgozás atmoszférája, nem elég szimplán leülni az íróasztalodhoz a laptop elé. Lehet, működni fog így is, de egyrészt, nem megfelelő hozzáállással és látszattal hamar elveszhet a motiváció, másrészt, ha már nem lebeg fejünk felett annak a lehetősége, hogy bármelyik pillanatban ránk nyithat főnökünk, valahogy meg kell adnunk magunknak a rendezettség és fegyelem érzését. 

Neked vajon menne a folyamatos otthoni munkavégzés?

Tartsd kézben a dolgokat

  • Öltözködés: Ha az első napokban azon kapod magad, hogy pizsamában ülsz neki munkahelyi teendőidnek, rossz úton jársz, ez már az elkényelmesedés jele. Öltözködj ugyanúgy, mint egy átlagos munkanapon, dolgozz igényes ruhákban, ha kell cipő is legyen rajtad. A hajviseleted is fontos lehet!
  • Környezet: Ha már Te magadat sikerült dolgozós stílusba varázsolni, itt az idő foglalkozni a külső dolgokkal is! Az íróasztalod és a számítógéped környéke legyen olyan, mint amilyen az irodában lévő helyeden lenne. Néhány személyes holmi, munkához szükséges dolgok (füzet, naptár, vizes palack, stb.), és semmi szemét, vagy figyelemterelő dolog. Ha megoldható, akkor az a legjobb, ha van egy külön munkaasztalod, szobarészed, esetleg egy külön szobád.
  • Munkában” mód: Épp a kedvenc Jóbarátok epizódod megy a TV-ben, ki kellene takarítani a nappalit, meg kéne csinálni húgod születésnapi ajándékát – ez néhány példa azokra a dolgokra, amik NEM tartoznak a “munkában üzemmód”-hoz. A Home Office esetén a magánéleted és a munkabeli életed helyszíne ugyanaz lesz, de ez nem jelenti azt, hogy vegyíteni kellene a kettőnek a dolgait – sőt, épp ellenkezőleg, egyáltalán nem kellene. Munkaidő után, amint befejezted a feladataid, és összepakoltál (ahogy munkahelyeden is tennél!), már bármi mehet szabadon, de addig figyelj a dolgok prioritásaira, és tartsd az időbeosztásod. Közösségi média szintén kizárandó. Ha az irodában óránként egyszer rá tudnál nézni, érkezett-e fontos Facebook üzeneted, itt is korlátozd magad.

Csakúgy, mint ahogy a számítógépen is lehet profilokat váltani, vagy a telefonon is van néma üzemmód, alakíts ki magadban egy munka üzemmódot, amire otthon át bírsz kapcsolni!

  • Időbeosztás: Az előbbiek után nem lesz meglepő a következő infó: épp úgy, ahogy munkahelyen. Legyél annyira szigorú, amennyire a munkahelyed is, és legyél annyira rugalmas, amennyire ott is lehetőséged van rugalmasnak lenni. Ha szabadon tarthatsz kisebb szüneteket, akkor élj ezekkel, ha déltől fél egyig van ebédszüneted, akkor otthon is ilyenkor ebédelj. Nyilván a saját otthonodban senki nem figyeli mennyire tartod az időt, és azért is vagy Home Office-ban, hogy egy kicsit kötetlenebben tudj működni, és ha beleszoksz a dolgokba, kézben tudod tartani a dolgokat, akkor megoldható, hogy úgy tarts szüneteket, ahogy te szeretnél, de kezdésnek ez nagy hiba lenne.

Technikai háttér

Még mielőtt Home Office munkát vállalnál, és fejest ugranál a dolgokba, gondold végig, technikailag kivitelezhető lenne-e a Te esetedben!

Ha munkád során sokat kell telefonálni, győződj meg arról, hogy ezeket a saját telefonodon is el tudod-e intézni (ne feledd, ott van az összes személyes holmid is!), vagy ha kapsz céges telefont, üzemeld be, szokd meg kicsit, hogy ez se a munkaidőből menjen.

Számítógépeden vagy telefonodon – esetleg mindkettőn – szükséged lesz egy olyan programra vagy alkalmazásra, amivel kommunikálni tudsz a kollégáiddal. Intézd el például, hogy el tudd érni a céges e-mail fiókod, töltsd le a Skype-ot, vagy valami mást, amit használtok, és kapcsolatban tudtok maradni.

Utóbbihoz hasonló alkalmazások használatához szükséged lesz néhány eszközre is: hangszórók, mikrofon, webkamera, stb. Ha papírmunkához is van közöd, nyomtató sem jön rosszul – vagy legalább egy nyomtatós üzlet a közelben. 

Sok cég és vállalat használ belső rendszereket a fájlok tárolására, hogy minden dolgozó el tudja érni őket. Egyeztess felettese(i)ddel, hogy erre a hálózatra a saját gépedről is tudj csatlakozni, és hogy elérd a fájlokat!

Ha értesz az operációs rendszeredhez, nem lehet rossz ötlet létrehozni egy másik felhasználói fiókot a gépen – így biztosan nem kerülnek utadba a személyes dolgaid, és jól elkülönülnek a fontos, munkához szükséges dokumentumok, programok. Munkaidőd végén pedig egyszerűen csak átjelentkezel a másik fiókba.

Hogyan legyen Home Office munkám?

Bár egyre inkább kezd elterjedni a “Home Office” fogalma, és egyre ismertebb lesz a cégvezetőknél, főnököknél is, és attól, hogy lehet találni valamennyi otthoni munkát, még nem fogunk minden sarkon Home Office-ba botlani.
Természetesen a legegyértelműbb szituáció az, ha egy munkahely az álláshirdetésében is jelzi, hogy nyitott erre, és van lehetőség otthoni munkavégzésre / “Home Office”-ra. Ebben az esetben felettesünknél bátran hivatkozzunk erre.
Ha nincs kifejezetten a hirdetésben vagy a cég tudnivalói közt feltüntetve, akkor a két legideálisabb időpont érdeklődni efelől

  • az interjúk ideje alatt
  • néhány hónap után, amikor már megszoktuk a munkát.

Az első hetekben-hónapokban még nem feltétlen áll fent akkora bizalom az alkalmazott-alkalmazó közt, hogy biztonságos legyen egy ilyen kérdés – akármennyire is hatékonynak és sikeresnek bizonyul napjainkban a Home Office, kellhet idő arra, hogy a főnök lássa, hogyan dolgozunk, és hogy mi magunk is megszokjuk feladatainkat, betanuljunk, kapcsolatokat alakítsunk ki. Ha ez megvan, és úgy érezzük, készen állunk arra, hogy elkezdjünk otthonról dolgozni, beszéljünk erről főnökünkkel!

Bár van példa arra is, hogy teljes munkaidős munkák végezhetők Home Office-ból, nálunk Magyarországon még azért mindig nem ez a legelterjedtebb forma.
Ami ennél gyakrabban előfordul, hogy a munkahét ötödik napját van lehetőség otthonról végezni, ezzel félig már a hétvége részévé tenni a pénteket.
Szintén népszerű, hogy részmunkaidős állások (napi 4-6 órás) tölthetőek be otthonról is, hiszen egy részmunkaidős állásban még több az utazás és készülődés ideje magához a munkához képest, és napi 4-6 órában úgysincs annyi feladat, mint 8 órában, plusz a részmunkaidős munkavállalókat általában valamennyire kevésbé szoros kötelék fűzi a céghez.

A Home Office akár egy társadalmi probléma megoldása is lehet,

hiszen kismamák és újdonsült anyukák számára szintén hatalmas lehetőség az otthoni munkavégzés, érthető okokból. Rengeteg nő a karrier miatt egyáltalán nem, vagy csak később vállal gyermeket.

Nem utolsó sorban, Home Office-ból a rendes munkaidő után másodállás is végezhető akár.

Előnyök és hátrányok

Miért jó otthonról dolgozni?

  • Időspórolás (étkezés, utazás)
  • Nyugalom, könnyebb koncentráció (személyfüggő, visszájára is fordulhat!)
  • Jobb oldottság, nincs aki megfigyelne
  • Kevesebb stressz
  • Bizalom (aki otthonról is jól végzi a munkáját, abban jobban megbízhatnak a főnökök)
  • Teljesen saját, személyes hely
  • Kismamáknak, újdonsült anyukáknak és tartósan betegeknek nagy lehetőség
  • Másodállásnak is remek lehet

Mi a Home Office hátránya?

  • Monotonitás, egész nap ugyanabban a helyiségben
  • Személyes kapcsolat és kommunikáció hiánya a munkatársakkal
  • Kevesebb lehetőség szakmai segítség kérésére
  • Nehezebb magánélettől való elválasztás
  • Káosz kialakulása az időbeosztásban (a korábban említett “munka pizsamából”)

Mi az, ami előny és hátrány is lehet?

  • Kötetlenség: Személyfüggő, hogy a szabadságérzettől ki tud jobban és hatékonyabban foglalkozni a munkával, és ki az, aki emiatt másra koncentrál inkább.
  • Nyugalom: Személyfüggő, kit zavar az, hogy nincsenek körülötte történések, járkáló emberek, hogy nincs kihez szólnia, és ki az, akit megnyugtat a teljes otthoni nyugalom és csend.


Források:
https://www.forbes.com/sites/kevinkruse/2012/12/18/benefits-working-from-home/
https://www.investopedia.com/terms/o/officeaudit.asp

Megosztás: