5S – Ezzel a módszerrel növelheti teljesítőképességét

by | aug 1, 2016 | Karriertanácsok

5S módszerMinél többen dolgoznak egy munkahelyen, annál nehezebb fenntartani a rendet és a fegyelmet, azonban egy japán lean (vállalatirányítási rendszer, melynek célja hogy a vállalat minél gazdaságosabban állítsa elő a termékeit, szolgáltatásait) módszer, az 5S egy olyan 5 lépéses eljárás, amely elősegíti a rendezettség fenntartását, ezáltal növeli a termelékenységet. A név az öt különböző lépés japán elnevezéséből tevődik össze. A következőkben sorra vesszük, hogy milyen előírásokat kell betartani annak érdekében, hogy egy kis odafigyeléssel fokozzuk munkahelyi hatékonyságunkat.

Seiri – Szelektálás

Első lépésben külön kell választanunk egymástól a szükséges és a felesleges tárgyakat, eszközöket. Amire nincsen szükség, attól szabaduljunk meg, hiszen csak a helyet foglalja, esetlegesen lassítja a munkafolyamatot is. Előfordulhat, hogy kerülgetni kell, például egy félig kihasznált szekrényt vagy átláthatatlanná teszi az iratokat például a rengeteg papír. Ezek megszüntetésével ténylegesen gyorsíthatjuk a munkafolyamatot és maga a környezet is kellemesebbé válik.

Seiton – Elrendezés

Miután megtisztítottuk a területet a felesleges dolgoktól, az eszközök és anyagok priorizálása következik. Mindent rendszerezzünk az íróasztalokon és a fiókokban is. Mindent címkézzünk fel személyre szabottan, a székektől kezdve a különböző gépekig, hogy tudjuk ki a felelős a tárgyakért. Ezáltal mindenki tudja, hogy kit kell keresni egy adott problémával és átláthatóbbá válik a rendszer.

Seiso – Takarítás

A munkahely tisztántartása nemcsak az esetleges szennyeződésektől való megtisztítást jelenti, hanem a rendellenességek felismerésére is lehetőséget nyújt. Kezdésként egy nagytakarítást kell elvégezni, majd rendszerbe kell osztani, hogy ki és miért felelős, milyen időközönként. Azt kell szem előtt tartani, hogy ez a napi rutinunkká váljon, és ne vegyen el sok időt, maximum pár percet. Azért fontos, hogy minden munkanap és műszak végén tisztán és rendezetten hagyjuk el a munkaterületet, hogy másnap minket vagy a következő műszakot egy kellemes környezet fogadja.

ÉRDEKES: A hatékony otthoni munkavégzés titka

Seiketsu – Standardizálás

A negyedik lépés során a korábbi változtatásokat kell rutinná tenni és a kreativitást felhasználva megváltoztatni a rossz szokásokat és mechanizmusokat. Törekedjünk arra, hogy vizuálisan irányítsuk a figyelmünket, ezáltal megkönnyítve a munkavégzést.

Shitsuke – Fenntartás

Hosszú távon fontos a kialakított rendszer fenntartása és folyamatos fejlesztése. Vegyük észre, hogy ez nemcsak a munkáltatónk érdekeit, hanem a miénket is szolgálja, hiszen rendezett és tiszta környezetben a hangulatunk is jobb. Minél jobban érezzük magunkat egy munkahelyen, annál jobb teljesítményre vagyunk képesek.

Forrás: http://leanszotar.hu/page.php?25

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.