Motivációs levél: sablonok helyett egyedi bemutatkozó anyag

  • Megjelent:

Talán még az önéletrajznál is nehezebb megírni egy motivációs levelet, mert itt leginkább az álláskereső érzéseiről, a szakmájához való viszonyáról, terveiről van szó, tervezni pedig mindig nehéz.

Alapszabály, hogy az önéletrajz a szakmai múltat mutatja be, a motivációs levél az elképzelt szakmai jövőt, a terveket, akár az álmokat.

Az álláskereső itt írja le szakmai terveit, elképzeléseit, amit az önéletrajzban felsoroltakkal alapoz meg, és reméli, hogy a reménybeli, levéllel megszólított munkáltató tud azonosulni ezekkel a tervekkel. Az olvasó HR-esnek, munkáltatói képviselőnek is fontos segítség ez: manapság, a munkaerőmegtartás az egyik legnagyobb kihívás. De ha találunk olyan embert, akiről pontosan tudjuk, mivel lehet motiválni, mire vágyik, és azt meg is tudjuk adni neki, akkor az sokat segít a megtartás startégiájában is.

Pont ezek miatt sablont, mintát adni motivációs levélre nem könnyű, és a legfontosabb jellemzője a motivációs levélnek az őszinteség. Például a motivációs levelek többségében az álláskeresők önállóan dolgozni tudó csapatjátékosok szeretnének egy sikeres csapat aktív tagjává válni, és tudásukat kamatoztatni. Ezek a szófordulatok szinte minden motivációs levélben, és publikált mintában benne vannak, így aztán senkinek sem jelentenek semmit. És főleg, mi történik akkor ezekkel a motivációs levelekkel, ha nem csapattagot keres a munkáltató, hanem egy „önjáró”, képzett, eredményorientált embert? Gondold át, mit is szeretnél elérni a munkádban, a szakmádban, és főleg miért. Ez a motiváció.

Fontos átgondolni, hogy kinek írjuk a levelet. A motivációink sokfélék, például egyszerre akarunk egy jó társaságban dolgozni jó csapattagként, sokat tanulni, és amit tudunk, azt használni. De mindezt különböző mértékben lehet egy-egy állásban megvalósítani. Ezért fontos, hogy az adott munkáltatót lehetőség szerint ismerjük meg minél jobban, mielőtt megszólítjuk. Néha az álláshirdetésből ki sem derül a munkáltató kiléte, ami megnehezíti a helyzetet, de sok tényezőre így is fény derülhet.

Ahhoz, hogy jól meg tudjuk szólítani az adott munkáltatót, jó pár szempontot figyelembe kell vennünk, ezek jórésze már az álláshirdetésből kiderül:

  • ki fogja a motivációs levelet megkapni, elsőként olvasni?
  • Milyen készségeket kérnek az álláshoz?
  • Milyen tapasztalatokat kérnek?
  • Mit tudunk meg a cégről? Mivel foglalkozik, milyen iparágban tevékenykedik, milyen méretű, magyar vállalkozás vagy multicég?
  • Milyen a cégkultúra? Egy tegeződő, közvetlen álláshirdetést valószínűleg nem egy konzervatív cég fogalmazott meg.
  • Mit tudunk az adott állásról? Csapatban vagy egyedül kell majd dolgozni? Csapat mindenhol van, és az elvárások között biztosan ott lesz a csapatban dolgozni tudás, de a leírt felelősségi kör megmutatja, hogy milyen egyéni felelősséget várnak el – illetve a te nézőpontodból, mennyire felelősségteljes munkát ajánlanak.

Ha az álláshirdetésen kívül több információink is van, pl. a cég honlapja, esetleg már ott dolgozó ismerős, akkor érdemes kutatni, kérdezősködni. Milyen ott dolgozni, mit tartanak ott a legfontosabbnak? Ezeket az információkat nem csak arra kell használni, hogy jól írd meg a motivációs leveled ennek a cégnek, de arra is, hogy eldöntsd: akarsz-e egyáltalán náluk dolgozni.

Megosztás: