Ne féljünk a jutalékos munkáktól!

  • Megjelent:

Valahányszor megkérdezek egy álláskeresőt arról, milyen munkát akar, szinte mindig azzal kezdi, hogy jutalékos munkát azt nem, és eladni, „tukmálni” sem. Az eladásról érdemes tudni, hogy tanulható, így az idegenkedés sok esetben megalapozatlan. Ha nem akar értékesítő lenni, azt is értem. Ezzel egyidejűleg viszont szerencsére egyre többen jelentik ki, hogy a motiváció része a jó fizetés is… Na de mire motiválja a jó fizetés? Magasabb teljesítményre? Lojalitásra? Ill. a fix fizetés motivációs ereje meddig tart? Miután elveszett a motiváció, több pénzzel vissza lehet-e még állítani?

A jutalék erre biztos megoldást kínál, ezért is alkalmazzák sok helyen. A jutalékos munkától való munkavállalói viszolygás komplex probléma. A félelem ennek kockázatától mély és nehezen feloldható. Az nem elég, ha elhatározzuk, hogy jó, akkor vállalunk ilyet, mert most aztán bátrak leszünk. A munkáltató pedig hiába lenne képes jó motivációs rendszert kialakítani jutalékkal, mozgóbérrel, ha ezt a félelmet nem tudja feloldani. Azt is tudnunk kell, hogy jutalék is lehet fix, vagy lineáris, de még inkább exponenciálisan meghatározott. A jutalékos rendszernek mégis 3 rétegben van jelen az akadálya.

1. Önbizalom

Szerintem a legerősebb gátja a jutalékos munkák elvállalásának. Jutalékot konkrét eredményért adnak, és mivel mindenki eredményorientált és hatékony az önéletrajza szerint, jó problémamegoldó, és jól kommunikál, elvileg az eredményei alapján számolt jutalékos ajánlattól nem kellene félnie. És mégis… Ott a félelem, hogy mi lesz, ha nem jön az elvárt eredmény, vagy simán csak később jön. Ezt csak magában tudja mindenki tisztázni: képes-e rá (a nagy többség igen), akarja-e (a nagy többség sajnos nem). Tudni kell, hogy a jutalékos munkákkal magasabb átlagfizetést lehet elérni, mint a fix fizetésekkel, viszont a kockázat is nagyobb. A kockázatvállalás elnyeri jutalmát abban, hogy minden egyes sikert külön díjaznak a jutalékrendszerrel.
Hozzáteszem, hogy a munkáltató saját termékében, szolgáltatásában vetett bizalma is gyenge lábakon áll sokszor… az egyik legnagyobb félelme, hogy ha egy jó sales elkezdi eladni, akkor tud-e majd mit kezdeni a helyzettel? Bírja-e kapacitással a szolgáltatásnyújtást? Úgy működik-e a termék, ahogy azt elképzelte? Ezeket állásinterjún kell tudni egyeztetni.

2. Bizalom a munkáltató iránt

Employer branding, elégedett munkavállalók, munkavállalói élmény. A kulcsszavak ezek, és azt kell a munkáltatónak előkészítenie, hogy az álláskereső akarjon ott dolgozni. Emellett jutalékos munkánál érdemes reális elvárásokat kitűzni, és megfelelő eszközöket, környezetet biztosítani ahhoz, hogy a munkavállaló eredményes legyen. Erről álláskeresőként meg kell győződnünk: egyáltalán, az értékesítőn múlik-e az eredmény, ami alapján jutalékot számolnának? Tud ő annyit tenni, hogy ebből eredmény, és így jutalék legyen? Vannak erre megfelelő eszközei az adott munkáltatónál?
Álláskeresői oldalról érdemes kiszámolni, hogy a jutalékos munkát milyen alapfizetés mellett szabad vállalni, milyen termékről van szó, milyen szezonalitása van a piacnak, terméknek, szolgáltatásnak stb. Ezek viszont objektív tényezők. Kijön-e a matek? Ha igen, akkor szabad csak belevágni.

3. Jogi környezet

A munkaszerződésben és/vagy kapcsolódó dokumentumaiban mindenképpen írásban kell rögzíteni a jutalékfizetés feltételeit: mit kell teljesíteni, milyen határidővel, és ezért milyen összegű jutalék jár.

Megosztás: