Cvonline.hu nyereményjáték 2019

Az Alfa generáció és a jövő szakmái

Kifejezetten gyakori téma az Y generációsok körében, vajon mit fognak dolgozni a gyerekeik rohamosan fejlődő világunkban. Ebben a cikkben a jövőbeli szakmák témakörét járjuk körbe, némi példával megfűszerezve.

A digitalizáció gyermekei

Gondolom nem okozok nagy meglepetést azzal feltételezéssel, hogy a jövőbeli szakmák szorosan kapcsolódnak a digitális fejlődéshez. Mivel az Alfa nemzedékkel együtt jár egyfajta új életstílus, mely a technológiát és a valós életet közös halmazba foglalja. Ez az új életmód pedig magával vonz új szakmákat, új folyamatokat és kvázi egy teljesen más hozzáállást is a munkához. Na, lássuk, hogyan is néznek ki ezek az újítások.

Munkahelyváltás vagy szakmaváltás?

Az emberek életében biztosan legalább egy vagy több fordulópont, legyen szó magánéletről, sportolásról vagy jelen esetben, a karrierről. Az egyik ilyen pont az érettségi után a szakirányválasztás. Már a középiskolából kilépve tulajdonképpen el kell döntenünk, milyen pályára orientálódunk/szakosodunk. Korábbi felfogás szerint úgy van rendjén, hogy a választott irányba helyezkedünk el, és nyugdíjas korunkig abban a hivatásban dolgozunk – esetleg, ha nem tetszik, akkor új munkahelyet keresünk. Ám a 21. században megváltozott ez a tendencia, amikor a munkavállalók már a szakmaváltásban gondolkodnak. Gyakorlatilag ez annyit jelent, hogy ha van valami probléma a melóval, akkor nem feltétlen a helyváltoztatást vetjük fel, mint egyetlen lehetséges megoldást, hanem magát a pozíciót vonjuk kérdőre meg, hogy passzol-e hozzánk.

Éppen ezért van az, hogy ha megkérdezünk egy gimist vagy akár egy egyetemistát, „Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel?”, akkor jórészt azt a választ kapjuk, hogy „Nem tudom.” Legtöbb esetben nem azért mondják, mert nem foglalkoztatja őket ez a kérdés, hanem mert pontosan tudják, hogy szó szerint akármibe belekóstolhatnak, és a döntésük nem örökre szól.

A teljesítmény a döntő tényező

Nem mindig az a mérvadó, amit látunk, ez a 2000-es generáció tagjaira különösen érvényes, hiszen az embernek nem kell feltétlenül a munkahelyén lenne fizikailag. Korábbi cikkünkben szépen összefoglaltuk, mi is pontosan a Home Office. A lényeg a teljesítmény, nem az irodában töltött idő és ez a szemléletmód ugyan már ismert, de igazán csak akkor válik trendé, amint az Alfa csemeték belépnek a munkaerőpiacra.

Milyen szakmák születnek?

Boldogság managerek: Már valamilyen szinten elkezdődött, de a jövőben egyre nagyobb szerepe lesz annak, hogy a munkaadók fontos szempontként kezeljék az alkalmazottak hogylétét a munkahelyen. Jelenleg az ilyen jellegű tevékenységet a coach szokta elvégezni, azonban a jövőben a jókedv biztosítását és a munkahelyi problémák megoldását külön szakember fogja végrehajtani.

Chatbotok: Ez egy automatizáció, ami segít a szolgáltatóknak az ügyfelekkel való kommunikációban, a panaszaik kezelésében. A gyakorlatban olyan, mintha chat-en keresztül egy konkrét személlyel beszélnénk, de valójában a válaszok a túloldalról mind automatizáltak. Ennek fejlesztése is egy későbbi szakmának fog számítani.

Influencerek: A Social Mediaban népszerű profillal rendelkező személyek promótálnak a témájukhoz passzoló márkákat. Bár egy másik cikkben már körbeírtuk ezt a témát, azonban itt is meg kell említeni, mint leendő potenciális álláslehetőség, hiszen hatékony reklámnak számít. Nem véletlenül egyre népszerűbb marketingfogás.

Számos, ezekhez hasonló munkalehetőségre lehet majd számítani és várhatóan ezek szintén a digitális világn egy új részét fogják képezni. Mindenesetre tény, hogy az idősebb korosztálynak is szükséges alkalmazkodnia ezekhez a változásokhoz, és elfogadnia, hogy nem csak egy hivatás létezik egy ember életében. Sőt! A legelőnyösebb, ha minél több lábon állunk és folyamatosan fejlesztjük, bővítjük a tudástárunkat!

 

 

Megosztás: