Munkahelyi kommunikáció – tippek a fejlődés érdekében

A kommunikáció az élet minden aspektusában jelentkezik, de sokan küzdenek a félelemmel, bizonytalansággal és a lámpalázzal, amikor arra kerül a sor, hogy prezentálják az ötleteiket, érzelmeket fejezzenek ki, tárgyaljanak, vagy csak kapcsolatot építsenek személyes vagy szakmai környezetben. Vajon milyenek a kommunikációs készségeid? Mikre figyelj, annak érdekében, hogy jobb beszélgető partner legyél? Tudsz érvényesülni a munkahelyeden? Mi a helyzet a munkahelyi kommunikáció szabályaival?

Kommunikációs teszt

Kezdetben járjunk utána annak, hogy mennyire jó a kommunikációs készséged, és ezt mennyire tudod alkalmazni a munkahelyeden.
1-5-ig terjedő skálán pontozd az alábbi állításokat aszerint, hogy mi, milyen mértékben igaz Rád. (1: egyáltalán nem jellemző, 5: teljes mértékben igaz rám)

  1. Megpróbálom előre megjósolni a félreértés lehetséges forrásait, és foglalkozom is annak elkerülésével.
  2. Amikor e-mailt írok, megadok minden háttérinformációt és adatot annak érdekében, hogy érthetővé, és átláthatóvá tegyem üzenetemet.
  3. Ha nem értek valamit, általában nem kérdezem meg feletteseimtől, hanem a későbbiekben időt fordítok arra, hogy megértsem saját magam.
  4. Meglepődőm, mikor mások nem értik azt, amit mondok.
  5. Ki tudom mondani azt, amit akarok anélkül, hogy azon izgulnék, hogy másoknak mi lesz a véleménye rólam.
  6. Amikor beszélgetek valakivel, megpróbálom figyelembe venni az ő meglátásait is.
  7. E-mailt írok, mikor egy összetett problémát szeretnék közölni az emberekkel. Ezt gyorsnak és hatékonynak találom.
  8. Amikor befejeztem a riport, vagy e-mail megírását, gyorsan ellenőrzöm a helyesírást, és habozás nélkül küldöm is a kollégáimnak.
  9. Amikor beszélgetek, odafigyelek a másik testbeszédére.
  10. Diagramokat és grafikonokat használok ötleteim kifejtésére.
  11. Mielőtt kommunikációt kezdeményeznék, átgondolom, hogy mit kell tudnia az adott embernek, és hogyan közöljem vele az információkat.
  12. Amikor valaki beszél hozzám, azon gondolkozom, hogy mit reagáljak a mondanivalójára, annak érdekében, hogy megértse a véleményemet.
  13. Mielőtt e-mail-t írok, átgondolom, hogy melyik kommunikációs csatorna a leghatékonyabb módja az adott téma megbeszélésének.
  14. Megpróbálok segíteni abban, hogy a kollégáim megértsék a mögöttes tartalmát annak, amit prezentálok. Ez csökkenti a félreértések számát, és növeli az együttműködés minőségét.
  15. A kommunikáció megtervezésekor figyelembe veszem a kulturális korlátokat.

Add össze az általad adott számokat és nézzük meg az eredményed.

15-35 pont: Van mit gyakorolnod. Nem fejezed ki érthetően magad, és talán az üzenetek tartalmára sem koncentrálsz eléggé. Egy jó hír azonban van, hogy ha több figyelmet fordítasz a megfelelő kommunikációra, nagyobb sikereket érhetsz el a munkahelyeden, és ennek köszönhetően tartalmasabb beszélgetéseket folytathatsz a kollégáiddal. A cikk további részében néhány tanácsot találsz arra vonatkozóan, hogy hogyan fejleszd kommunikációs készségedet.

36-55 pont: Kommunikátor vagy, de néha nehézségekbe ütközöl. Adj időt magadnak arra, hogy kiválaszd a legjobb kommunikációs csatornát, és fókuszálj az üzenetek megfelelő átadására ugyanolyan mértékben, mint a fogadásra. Csak így tovább, jó úton haladsz! 🙂

56-75 pont: Kiváló! Betöltöd a kommunikátor szerepét az üzenetek átadásakor és a fogadásakor is. Előre átgondolod a lehetséges problémákat és ki tudod választani a legjobb kommunikációs csatornát a mondanivalója hatékony átadására. Az emberek tisztelnek azért, mert érthetően fogalmazol és jó hallgatóság is vagy egyben.

Íme 5 tipp, a munkahelyi kommunikációs készségek fejlesztésére:

1. Legyél szuper hallgatóság
Az emberek jelentős hányada rettenetes hallgatóság. Ahelyett, hogy figyelnének kollégáik szavaira, már az első mondat után a válaszon gondolkoznak, félbeszakítják az illetőt, vagy mögöttes, esetekben téves tartalmakkal töltik meg mondanivalóját. Annak érdekében, hogy megértsd a munkatársad, összpontosíts teljesen a szavaira, non-verbális kommunikációjára. Verbális jelzésekkel − pl. „ühüm”, „értem” – fejezd ki, hogy figyelmesen hallgatod, és érdeklődsz mondanivalója iránt. Ha koncentrálsz, garantáltan elkerülhetők lesznek a félreértések, és az egymás melletti elbeszélések a munkahelyeden.

2. Le az előítéletekkel!
Kerüld el az előítéletet és az azonnali félbeszakítást. A hatékony kommunikáció sikerességéhez nem szükség az, hogy kedveld az illetőt, vagy feltétlenül egyetérts ötleteivel és véleményével. Ettől függetlenül legyél jó hallgatóság. Türelmesen, minden rosszindulat és ellenszenv nélkül mondd el neki a Te véleményed a problémáról. Ki tudja, lehet a két ötlet kombinálásából jön létre az igazán jó megoldás.
Fogadd el azt, hogy minden ember más. Van, aki ingerlékeny, van, aki már egy csekély jelentőségű kritikától elpityeredik, és ne feledkezzünk meg a csendes ragadozókról sem. Ha már kiismerted az adott kollégád kommunikációs stílusát, alkalmazkodj hozzá és az ő személyiségéhez igazítva add át neki az információt, hidd el, több eredményre vezet majd.

3. A testbeszéd fontosabb, mint gondolnád
Mutasd ki az érdeklődésed mások mondanivalója iránt. Néha mosolyogj és ügyelj a test –és kéztartásodra. Az összegörnyedt testtartás szorongást tükröz, az összekulcsolt kezek és a szemkontaktus mellőzése pedig azt sugallják, hogy nem vagy nyitott arra, hogy befogadd az adott fél üzenetét. A testbeszédnek a „face to face” kommunikációban nagyobb szerepe van, mint gondolnád, érdemes odafigyelned rá.

4. Ügyelj a kommunikációs csatorna kiválasztására
Abban az esetben, ha a mondandód kétértelmű, vagy mélyebb átbeszélést igényel, a személyes kommunikáció a legmegfelelőbb megoldás. Ha egy általános tartalmú üzenetről van szó, az e-mail és a telefon a tökéletes csatorna ahhoz, hogy átadd az információkat. Előfordul, hogy sok generáció dolgozik egy munkahelyen. Ilyenkor vedd figyelembe, hogy nem mindenki ugyanazt a kommunikációs csatornát preferálja. Például, a fiatalabb generációk (Y, Z) miközben elismerik a technológiai fejlődés jelentőségét a termelékenység növelése és a feladatok ellátásának segítésére, a személyes kapcsolattartást tartják kiemelkedő fontosságúnak.

5. A humor jelentősége
A humor mindig beválik. Ha ideges vagy a munkatársaknak adott prezentáció előtt, nem muszáj az első pillanattól leplezned azt. Nyugodtan ejts el egy humoros megjegyzést arról, hogy mennyire izgulsz, ezáltal oldva a feszült hangulatot. Ezt követően pedig csak határozottan! – hidd el, mindenki máshogy fog hozzáállni az előadásodhoz.

Összességében, ha úgy érzed, hogy a kommunikáció az erősségeid közé tartozik, érdemes lehet ezt kihasználnod és eköré építened a karriered. Nézd meg állásajánlatainkat, ahol számos olyan állással találkozhatsz, ahol érvényesítheted szuper képességeidet.

Akkor se csüggedj, ha nehezen megy a kapcsolattartás. Ne feledd, légy türelmes, minden nehéz, mielőtt könnyűvé válik. Fejleszd képességeidet, és lépd át határaidat ahhoz, hogy megkönnyítsd a munkahelyi életedet. Számos olyan lehetőség van, mikor nem kell napi szintű kapcsolatot ápolnod kollégáiddal, főnökeiddel. Álláhirdetéseinket bújva, biztos találsz olyan pozíciókat, ami illeszkedik kommunikációs készségeidhez, és preferenciáidhoz.

Kommunikációs teszt forrása: Mindtools

Megosztás: