Konfliktuskezelési technikák a munkahelyen

Azok, akik már egy ideje dolgoznak, nagy eséllyel tapasztaltak már kisebb-nagyobb munkahelyi konfliktusokat. Tekintve, hogy minden ember más, eltérő értékrendszerrel, gondolkodásmóddal, célokkal, ezért elkerülhetetlen, hogy időközönként konfliktushelyzetek alakuljanak ki.

Figyelembe véve, hogy a munkahelyen többfajta ember koncentrálódik, ezért így általában nagyobb az esélye a konfliktusok kialakulásának. Fontos, hogy foglalkozzunk vele, mert ha nem oldjuk fel a konfliktusokat, az nem csak a munkánkra, hanem az egészségünkre is negatív hatással lesz.

Mikor beszélünk konfliktusról?


Konfliktusról akkor beszélünk, amikor eltérő nézetek, vélemények, érdekek ütköznek össze. Általában akkor alakul ki, amikor úgy érezzük, hogy a másik akadályozni próbál bennünket egy számunkra fontos dolog megvalósításában, vagy negatív hatással van arra.

A kialakulásának az oka adódhat az eltérő személyiségből, ellentétes érdekekből, szakmai nézeteltérésekből és vállalati folyamatokból. Ezért elég sokféle indok állhat e helyzet mögött, tipikus ilyen szituációk lehetnek: a nem megengedett hangnem használata, vagy mikor valaki kérdezés nélkül belenyúl más munkájába, illetve ha a sajátjaként ad elő olyan feladatot, ami nem az ő érdeme, stb.

Munkahelyen kialakulhat kollégák között, de akár főnök-beosztott között, illetve csoportok között is.

A konfliktushelyzetnek több szakasza van, amiről egyenként érdemes beszélni…

Amikor már létrejött a konfliktus


Miután már konfliktushelyzet áll fenn az egyik munkatársaddal, akkor az egyetlen dolog amit tehetsz, hogy feloldod ezt a helyzetet.

Ehhez meg kell majd kérned őt, hogy beszéljétek át négyszemközt a történteket. Azért fontos, hogy csak ti legyetek ott, mert így nem feszélyez benneteket más és nagyobb az esélye annak, hogy önmagatokat tudjátok adni. Mielőtt azonban időpontot kérsz a munkatársadtól, érdemes felkészülnöd, hogy biztosan sikerrel járjon a megbeszélés.

Első lépésként gondold át, hogy mi az, ami kiváltotta ezt a helyzetet. Mi a te álláspontod és mi az övé, próbáld meg magad a helyébe képzelni. Játszd le magadban előre a beszélgetést, és próbálj meg olyan megoldást keresni, ami mindkettőtök számára elfogadható lehet.

Itt és a megelőzésnél is fontos, hogy ne menjen át személyeskedésbe a beszélgetés, kizárólag objektíven, szakmailag profin kezeljük ezeket a helyzeteket!

Amikor épp benne vagy


Mikor egy beszélgetés kezd átváltani összeütközésbe, akkor sokan hajlamosak elmenekülni, engedni a másiknak csak azért, hogy elkerüljék a pillanatnyi konfrontációt. Sajnos ez nem szerencsés ilyenkor, mert lehet, hogy rövidtávon kellemesebben érezzük magunkat, viszont hosszú távon nagy mi járunk rosszabbul. Ráadásul sok idő elteltével már nem lesz akkora lehetőségünk, hogy helyrehozzuk a dolgokat.

Hasonló az eset akkor is, amikor valaki nem tud uralkodni magán, gondolkodás nélkül reagál és azzal hozza még kellemetlenebb helyzetbe önmagát. Bármelyik csoportba tartozzunk is, fontos, hogy megtanuljuk kezelni ezeket a szituációkat, megtanuljunk jól vitázni és érvelni.

Az első amit tehetünk, hogy szemléletmódot váltunk. Tekintsünk úgy az ilyen helyzetekre, mint egyfajta lehetőségre, amikor fejleszteni tudjuk önmagunkat. A vita során a cél a másik álláspontjának megismerése és a probléma megoldása. Ehhez viszont fel kell vállalnunk a konfliktust.

Mit érdemes szem előtt tartani:

  • tartsuk tiszteletben a másikat és persze önmagunkat is;
  • vegyük figyelembe a másik fél érdekeit és álláspontját;
  • törekedjünk a kompromisszumra;
  • ügyeljünk a kommunikációnkra, ne személyeskedjünk;
  • mindvégig próbáljunk meg higgadtak maradni.

Hogyan oldhatjuk fel?


Amennyiben nem sikerül négyszemközt rendezni a helyzetet, akkor érdemes lehet egy harmadik, független félt bevonnunk, aki segít nekünk a kommunikálásban (mediáció). Arra is van lehetőség azonban, hogy ne csak a kommunikációban, hanem a döntésben is segítsen a harmadik fél, viszont ilyenkor célszerű egy olyan embert hívni, aki rendelkezik döntési jogkörrel.

Előzd meg!


Vannak olyan helyzetek, amelyek megfelelő kommunikációval elkerülhetőek lennének. Ezt úgy tudjuk elérni, ha mindig törekedünk az objektivitásra és a felmerült problémákat nem hárítjuk át a másikra, hanem én közléseket alkalmazunk.

Ekképpen azt közöljük a másik féllel, hogy ránk milyen hatással vannak az esetleges elmaradások, nekünk mik a vágyaink és érzéseink. Ezzel elkerüljük a számonkéréseket és nem vádoljuk meg a másikat.

Például:

Már megint nem küldted el, amit kértem, nagyon meghízhatatlan vagy! helyett Nagyon bosszantott, hogy nem készült el a kimutatás, mert így kellemetlen helyzetbe kerültem. Szükségem lett volna rá a meetingen.

Nem tudsz normálisan beszélni? helyett Felháborít, hogy ilyen durván beszélsz velem.

Összességében tehát fontos, hogy felvállaljuk a konfliktusokat. A felmerülő nézeteltéréseket próbáljuk meg rendezni akár négyszemközt, akár harmadik fél bevonásával. A legfontosabb, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy munkahelyen vagyunk, ezért kerüljünk mindenfajta személyeskedést a vita során. A megelőzésre pedig alkalmazzunk én közléseket.

Megosztás:

Hozzászólás

*