A közösségi oldalak szerepe az Énmárka kiépítésében

Kezdjük az alapoknál. Napjainkban a társadalom zöme – Az Y, Z generáció szinte egésze – rendelkezik online jelenléttel valamelyik közösségi felületen. Belegondoltál már abba, hogy leendő vállalatod HR-esei is kutakodnak az oldaladon? Vajon mitől lehet sikeres egy Facebook, Instagram, és LinkedIn profil? Hozzájárulnak a preferenciáidnak megfelelő állás megszerzéséhez? Előnyhöz juttathat a hasonló képességű munkavállalókkal szemben, ha gondosan odafigyelsz személyes márkád kiépítésére?

A sikeres Facebook oldal fortélyai

Az eredményes Facebook profil kialakításánál az első és egyben legfontosabb lépés a cél meghatározása, melynél kulcsfontosságú, hogy konkrét, mérhető és elérhető legyen. Ha személyes márka építésében gondolkodunk, akkor az oldalad lényege, hogy a lehető legjobb színben tüntessen fel téged. Az első benyomást a képeid alapján hozzák meg leendő követőid. Célszerű kiválasztani 3-4 témakört, amiket fotóid ábrázolni fognak, például családi események, a munkád, a terület, ami iránt érdeklődsz. Annak érdekében, hogy vonzó legyen a profilod fontos odafigyelned arra, hogy élettel teliek legyek az idővonalra feltöltött fényképeid. Ezzel szemben a profilkép esetében konzekvens egy célodhoz illeszkedő letisztult, mosolygós portré alkalmazása. A borítóképnek figyelemfelkeltő szerepe van, érdemes több időt eltölteni annak kiválasztásával, akkor éri el a legnagyobb hatást, ha tükrözi személyiségedet, célodat. (Például egy bikinis fénykép nem feltétlenül reprezentálja azt a célt, hogy üzleti kapcsolataid gyarapítására törekszel). A bemutatkozás résznél tüntesd fel az összes eddigi munkahelyed, a betöltött pozícióidat, a tanulmányaidat – hiszen egy hitelesebb képet adsz magadról ezeknek a segítségével.

A posztolásnak nagyobb jelentősége van, mint gondolnád. „A kevesebb néha több.” – ezzel jellemezném a bejegyzések számának mennyiségét. Hetente 2-3 alkalom Facebook esetében elég ahhoz, hogy elérd a kívánt hatást. Ajánlatos up-to-date információkat megosztani az érdeklődési körödnek megfelelő témáról, természetesen ahol a szituáció engedi, ott saját véleményünk hozzáfűzésével. Ha ismerőseid hozzászólnak egy általad közzétett poszthoz, reagálj rájuk, ezzel is ápolva a kapcsolataidat. Kedvelj olyan oldalakat, melyek összhangban vannak az érdeklődési köröddel, akár írhatsz is hozzájuk, annak érdekében, hogy láthatóvá tedd magad és bővítsd a kapcsolathálód.

Néhány tipp, miket célszerű elkerülnöd, ha sikeres profilt szeretnél létrehozni:

  • Túlzott emoji használat
  • Vallási, politikai nézet megjelenítése
  • Magánéleti információk túlzott kifejtése
  • Trágár szavak használata
  • Helyesírási hibák halmozása
  • Privát fotók posztolása, például bikinis kép

Az Instagram lehetőségei

Az Instagram egy feltörekvő és hatékony marketing csatorna, melyen az Y generáció nagyrésze aktív felhasználó napjainkban. Felmerülhet a kérdés, hogy hogyan, milyen trükköket alkalmazva építs ki meghatározó kapcsolatokat ezen a közösségi portálon. A sikeres profil létrehozásához a Facebookhoz hasonlóan, A „Sokat markol, keveset fog” elv alapján határozd meg azt a 3-5 alappillért, amiről tematikailag posztolni szeretnél, és aminek segítségével illusztrálhatod személyiségedet. Érdemes az egyik témának arról szólnia, amit te promózni szeretnél, például ha a cégedet népszerűsítenéd, célszerű azzal kapcsolatban posztolnod. Az Instagram név mindenkinél egyedi, ezért ennek kialakítása is megfontolást igényel. Célszerű egy egyszerű, letisztult nevet kitalálni, ami alátámasztja hitelességedet. (Például a keresztnév_vezetéknél_születési évszám utolsó két számjegye egy jó megoldás lehet). Meghatározó a BIO – köznyelven a „magamról” rész – átgondolt, tömör megfogalmazása. Érdemes megadni az e-mail címet, a lakhelyet, a kort, a munkahelyet, valamint a többi közösségi oldal elérhetőségét. Ahhoz, hogy ezt látványos és átlátható legyen, használj emojikat az előbb felsorolt dolgokat helyettesítve. Az oldalad megjelenésének sikeressége azonban a posztolt képekben rejlik. Hetente 3-5 fénykép megosztása célszerű a kitalált témakörökben, ugyanazon filterrel, annak érdekében, hogy összhangban legyenek egymással a fotóid.
Ha komolyan veszed az énmárkád alakítgatását, napi 15-30 percet szánj az Instagram felhasználók böngészésére. Ne feledd, „hasonló, hasonlót vonz”. Olyan profilokat kövess be, kedvelj, melyek értékrendje/célja azonos a tiéddel, hisz nagy valószínűséggel tőlük is lesz az irányodba valamiféle aktivitás. Egy trükk lehet az is, ha a céloddal egybevágó Influencerek követőit lájkolod, ezzel megadva a lehetőséget annak, hogy a saját követői táborodat növeld. Megszerezted a követőket, de vajon hogyan ápold a kapcsolatot velük? A „your story” funkció segítségével többet között kikérheted a véleményüket bizonyos témakörökben. Sok vállalat HR-ese realizálta, hogy egy y generációs jelöltről akár bővebb információt is leszűrhetnek az Instagram segítségével, mint Facebookon, így még hatásosabban magadra irányíthatod a cégek figyelmét.

LinkedIn – az üzleti portál

Az üzleti világ Facebook-ja – sokan erre asszociálnak, mikor meglátják ezt a közösségi portált. Főként az üzleti kapcsolatok létesítésére szolgál ez az oldal, hiszen országhatártól függetlenül vadásszák a tehetséges, általában magasan kvalifikált jelölteket a vállalatok. Az oldalon a legtöbb funkció ingyenes a magánszemélyek számára, azonban vannak prémium szolgáltatások is, melyek segíthetnek a jobb munkaerő-munkáltató párosításhoz. A LinkedIn-en az előzőkkel ellentétben lényegesen kisebb hangsúlyt kap a magánélet és a képek posztolása. A lényeg: minden hivatalos formátumú és precíz legyen! Profilképként egy portrét tölts fel magadról, melyen üzleti öltözetben, jó kiállással pompázol. A címsor – ami lényegében egy rövid bemutatkozás – megfelelő kitöltése kulcsfontosságú ahhoz, hogy elérd azt, hogy megnézzék az oldaladat. Érdemes röviden összefoglalni az érdeklődési körödet, pár kulcsfontosságú képességedet, valamint megfogalmazni egy rejtett önpromóciós szöveget. Nyelvismereteidnek megfelelően, akár több nyelven is töltsd ki a címsort, valamint a „summary” –azaz összefoglaló felületet, ahol lehetőséged van arra, hogy részletesebben bemutasd magad. Minél több érvényes referenciát, tapasztalatot, képességet tűntetsz fel a profilodon, annál mélyebb tartalommal töltöd meg, és annál részletes képet kapnak szakmai tudásodról látogatóid.

Az énmárka kialakítása hozzásegít ahhoz, hogy megtaláld a számodra ideális munkahelyet, hiszen az állásra jelentkezők közül gyakran a Facebook és a LinkedIn alapján tartanak előszűrést a vállalatok. Összességében az említett közösségi portálokban közös az, hogy hozzájárulnak a személyes márkád kiépítéséhez, amivel versenyelőnyre tehetsz szert a munkaerőpiacon.

Megosztás: