6+4 tipp, hogyan éld túl a kánikulát a munkahelyeden

Ha eddig valaki nem is, most már biztosan mindenki érzi, hogy nyár van, hiszen hozzánk is megérkezett a kánikula. Óriási meleg, tűző nap, és szenvedés a munkahelyeken.  Szerencsére van néhány ötletünk arra, hogy mivel tudod leküzdeni a hőséget munka közben.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint a héten a legmagasabb hőmérséklet napközben 28 és 34 fok közé eshet. Ez már kellően magas ahhoz, hogy ne érezzük magunkat komfortosan munka közben. Mit tudsz tenni, milyen praktikák vannak, amik megkönnyítik egy szinte hőségriadós munkanap átvészelését?

Hogyan lesz elviselhetőbb a kánikula a munkahelyeden?

  1. Világosabb, lengébb öltözék

A nők esetében ez abból a szempontból könnyebb, hogy egy nem testhezálló, hanem lazább ruha vagy szoknya esetén a levegő áramlása is jobb lesz, így kevésbé lesz meleged, és nem is fogsz annyira megizzadni. Amit már a férfiak és a nők is megtudnak tenni, az az, hogy világosabb, könnyebb anyagból készült ruhákat viselnek, mint például a pamut. Természetesen azok, akiknek kötelező egy bizonyos munkaruhát viselniük, nekik sajnos ez nem egy opcionális megoldás. Használjunk izzadás gátló dezodorokat is, hogy elkerüljük a kellemetlen testszagokat. Azért ezzel se essünk túlzásba, hiszen az izzadás természetes folyamat, a szervezetnek szüksége van rá.

  1. Vízpermet

Vegyél egy kisebb szórófejes flakont, töltsd fel vízzel, és mikor úgy érzed, fújd be kicsit az arcod és a karodat, hogy lehűtsd magad. Hidd el, nagyon jól fog esni, csak arra figyelj, hogy ne áztasd el magad teljesen, illetve a környezetedet se vizezd nagyon össze!

  1. Sok folyadék

Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet egyik dietetikusa szerint 10 kilogrammonként 4 dl folyadékot kell meginnia egy embernek egy nap. Ez azt jelenti, hogy egy 60-70 kilogrammos személynek körülbelül 2,4-2,8 liter folyadékot kellene fogyasztania naponta. Lehetőség szerint vizet, teát fogyasszunk, ne pedig cukros italokat. Ne felejtsük el többek között azt sem, hogy nem csak azzal viszünk be folyadékot a szervezetünk be, ami folyékony halmazállapotú. A gyümölcsök, zöldségek is nagy mennyiségben tartalmaznak folyadékot. 1 db narancsban például körülbelül 1 dl narancslé van. És hogyan tudjuk leellenőrizni, hogy eleget iszunk-e?

Azok, akik csak napi 2-3 alkalommal mennek mosdóba, és viszonylag sötét vizeletet produkálnak, ők egyértelműen keveset, azonban akik relatíve sokszor járnak, és vizeletük már majdhogynem átlátszó, ők pedig már túlságosan is sokat isznak. Túl sokat sem szabad inni, mert olyankor annyi ásványanyagot viszünk be a szervezetünkbe, hogy csak megterheljük a vesénket azok kiválasztásával.

Nyáron, akár fagylalttal is juttathatunk a szervezetünkbe egy kevés folyadékot, de figyeljünk oda arra, hogy a nagy mennyiségű cukor nem tesz jót.  Továbbá akármennyire is jól esik egy melegebb napon egy-egy pohár hideg sör, az csak akkor hasznos, ha alkoholmentes! Az alkohol ugyanis vízelvonó hatású, így azzal csak kiszárítjuk a szervezetünket.

A legfontosabb pedig talán az, hogy ne várjuk meg, amíg szomjasak leszünk! Ha már érezzük, akkor az egy vészjelzés a szervezet részéről, hogy lassan kiszáradunk, pótoljuk minél előbb. Ezért érdemes, elhatározni, hogy például 20-30 percenként megiszunk legalább egy pohár vizet, ezáltal folyamatosan vízhez juttatjuk a szervezetünket, így a kiszáradás lehetőségét is elkerüljük.

  1. Hideg víz a pulzus pontokra

A csuklód, nyakad vagy akár a halántékod is tökéletes lehet arra, hogy lehűtsd magad. Egy kis jég, vizesborogatás vagy csak hideg víz folyatása ezekre a pontokra azt az érzést közvetíti az agy felé, hogy hideg van, fázol. Ezáltal a szervezeted is másképp reagál, és máris komfortosabban fogod érezni magad.

  1. Törlőkendő

Kifejezetten zavaró tud lenni, hogy ilyenkor hamar megizzad a kezünk, ami ezáltal folyamatosan ragad. Ezzel mások is ugyanígy vannak, ezért a tömegközlekedéseken még kevésbé higiénikus a kapaszkodás. Ezért jó, ha van nálunk kéztörlő, főleg, ha fertőtlenítő hatású, hiszen azokkal egyszerre tudjuk frissíteni, és fertőtleníteni is kezeinket.

  1. Könnyű ételek

Bár a nagy melegben sokszor nem is érezzük magunkat éhesnek, fontos, hogy ettől függetlenül mindenképp étkezzünk rendesen. Együnk halat, csirkét, salátát, olyan ételeket, amelyekkel nem terheljük meg a gyomrunkat, mégis kellő mennyiségű tápanyagot tudunk a szervezetünkbe juttatni.

Mire figyeljünk, mivel vigyázzunk?

  1. Légkondicionáló

Lehet, hogy jól esik a hűvös bent az irodában, de munka után annál rosszabb lesz kimenni a melegbe. Amennyiben van lehetőségünk klíma használatára, úgy próbáljunk meg odafigyelni arra, hogy a kinti hőmérséklethez képest maximum 5-10 fokkal kevesebbre állítsuk a bentit, mert az ennél nagyobb különbség már megviselheti szervezetünket.

  1. Felmelegedett tárgyak

Szabadtéri munkavégzés esetén, a napon maradt, vagy ott használt tárgyak, eszközök könnyen felforrósodhatnak, amire, ha nem figyelünk, akár komoly égési sérüléseket is okozhatunk magunknak, tehát balesetveszélyesek.

  1. Leégés

Szintén kinti munka esetén fordulhat elő, hogy sok időt kell napon lennünk. Ne felejtsük el bekenni magunkat naptejjel, mert attól függetlenül, hogy dolgozunk, a bőrünkre ugyanúgy oda kell figyelni, nehogy csak kárt okozzunk magunknak.

  1. Hőguta, napszúrás

A nagy melegben a szervezetünk túlzott igénybevétele esetén előfordulhat, hogy a hőguta jeleit mutatjuk, mint például a gyors szívverés, hányinger vagy fejfájás. A napszúrás esetén is hasonló tünetek mutatkoznak, és mindkettő vezethet akár halálhoz is. Fontos, hogy tűző napon fedjük le valamivel a fejünket is, legyen az egy baseball sapka vagy akár egy kendő.

Összességében tehát számos különböző lehetőségünk van, hogy hogyan tudjuk túlélni a nagy hőséget, de éljünk is ezekkel a lehetőségekkel, ne csak tervezzük őket. Természetesen függ attól, hogy éppen irodában, vagy szabadtéren dolgozunk, de vannak olyan opciók, amelyeket mindkét helyen tudjuk alkalmazni.

Megosztás: