2 karriergyilkos mondat az új munkahelyen

  • Megjelent:
Ez az a két mondat, ami biztosan nem jelent semmi jót, ha elhangzik. Az elsőt az új kollégák szokták elkövetni, amivel meg is alapozhatják rossz viszonyukat egy arra érzékeny csapatban, főnökkel.

1. „Az előző munkahelyemen így csináltam”

Hacsak nem arra vettek fel, hogy kitalálj, bevezess valamit a cégnél, ami még nincs náluk, ezt szigorúan tilos mondani – minden helyzetben. Később esetleg érvelhetsz azzal, hogy az általad kitalált, erre a helyre adaptált, most javasolt megoldás

Már nem az előző helyeden dolgozol, sőt otthagytad őket, mert valami nem felelt meg. Vagy, te nem feleltél meg, és vége lett az ottani munkaviszonyodnak. Bárhogy is volt, ez most új hely, új lehetőség. Azaz, te sem hihetsz őszintén abban, hogy az jobb, mint amiben most, az új helyen vagy.

Célravezetőbb, ha megismered a céget, a csapatot, a munkamódszerüket, mielőtt bármit is kinyilatkoztatsz. Ehhez még vezetőként is „read-only” üzemmódban kell lenned akár hetekig. Lehet, hogy te vagy az új főnök, de az első dolgod még akkor sem a „rendcsinálás”, ha egyébként ez a feladatod. Az első dolgod a kollégák bizalmának elnyerése. Ezt ezzel a mondattal azonnal aláásod, és nagyon nehéz a visszaút. Új vezető lehetőleg kerülje e mondat másik változatát: „nálam ez úgy szokott lenni, hogy …” A beosztottak bizalma nélkül nem lesz kit vezetned, mert nem fognak követni.

Bizalmat építeni akár új vezetőként, akár új kollégaként, csapattagként azzal lehet, ha kérdezel, érdeklődő vagy és nem teszel kinyilatkoztatásokat, nem mondasz véleményt. Ez utóbbit nehéz, mert előbb-utóbb kérdezni fognak. A „hogy érzed magad” kérdésre pont úgy elő kell készítened a válaszodat, mint az állásinterjú-kérdésekre.

2. „Az elődöd így csinálta”

Ez az, amit az új kollégával szemben követnek el az új munkahelyen.

Új kollégaként nem követheted el, de ha rosszul kezeled, baj lehet belőle. Erre a felvetésre klasszikus válasz, hogy „és most utódja van”, de természetesen ezt nem mondhatod ki hangosan újoncként. Szinte mindig van olyan tudálékos, tanítani vágyó, tekintélyt így szerezni akaró kolléga, aki kéretlenül is a „szárnyai alá vesz”. Mivel ezt kéretlenül teszi, terhes, kellemetlen számodra, de a visszautasítás karriergyilkos lehet. Diplomatikusnak kell lenned, amikor visszautasítod. Sőt, úgy kell visszautasítani, hogy ne vegye visszautasításnak. Működő módszer lehet, ha jelzed, hogy nagyra értékeled a segíteni akarását. Ezzel együtt kérsz tőle egy rövid időt, hogy először magadtól fedezhesd fel a feladatokat, ami alapján kérdezni fogsz, és meg is ígérheted neki, hogy a kérdéseiddel hozzá fogsz fordulni. Még jobb, ha konkrétan egyeztetsz vele egy időpontot, amikor félrevonultok, és felteheted a kérdéseidet, ő pedig készségesen(?) segíteni fog a válaszaival.

Ha elhangzik az elődödre hivatkozás, légy érdeklődő: mi volt az a kollégák szerint, amit ő nagyon jól, hatékonyan csinált, és érdemes ugyanúgy folytatni? Miben érdemes szerintük változtatni? Ne mondj véleményt akkor sem, ha esetleg rossz színben tüntetik fel az elődödet.

—-
Ne lapíts! Fontos, hogy bár te vagy az újonc, az alapokat le kell tenned még most, mikor a kollektív figyelem rád irányul. Ha valaki egy rossz munkahelyről vált, akkor nem kerül csöbörből vödörbe, ha tudja, mint rontott el ott, és elejét veszi az új helyen mindennek.
Ezek persze mindig egyéni szempontok: amire érzékeny vagy, azt érdemes óvatosan, de határozottan jelezni.

Ne feledd, az új munkahelyeddel közös a célod: ők is azt szeretnék, ha beválnál és hosszútávon a kollégájuk lennél.

Megosztás: