Robotok – Milyen munkaköröket veszélyeztet a technológia fejlődése?

A technológia fejlődésével elkezdtek megjelenni a robotok is, amelyek miatt sokan elveszíthetik az állásukat. De ki van veszélyben? Milyen munkaköröket érinthet? Nézzünk meg néhányat ezek közül.

A PricewaterhouseCoopers (PWC) elemzése szerint 3 hullámban fog megérkezni a robotizáció. Bár Magyarországon nem végeztek felmérést, de míg Finnországban az emberek 22%-át, addig Szlovákiában már akár a 44%-át is kiválthatják a robotok 2030-ra.

Az első hullámnak az algoritmusok korát nevezték meg, amiben lényegében már benne élünk, hiszen a gazdaságban már most is széles körben használunk algoritmusokat. A második lesz az augmentációs hullám, amelyben már az adminisztrációs feladatok egyszerűbb részeit is képesek lesznek mesterséges intelligenciával elvégeztetni. A Google pedig már kísérletezik is azon, hogy hogyan lehetne az ügyfelekkel való kommunikációt is átirányítani egy robotasszisztensnek. Az utolsó pedig az autonómia hulláma lesz, ahol már a kézügyességet igénylő feladatokat is eltudják majd látni a robotok, így a raktározási és szállítmányozási iparban is a dolgozók fele robot lehet. Vegyünk néhány példát.


1.Pénztáros

Már most is megjelentek a nagyobb áruházláncoknál az önkiszolgáló kasszák, ahol bár egyelőre még van legalább egy ember, aki segít azoknak, akik elakadnak, de idővel dolgozó nélkül is képes lesz a működésre.



2.Gyorséttermi dolgozó

Sokkal jobban megfogja érni, vásárolni egy robotot, amely elkészít egy hamburgert, mint órabért adni több embernek is. A fizetés részével pedig már az első pontból adódóan sem lesz gond. Ráadásul a könnyen előforduló, apró emberi hibákat is ki lehet küszöbölni, mint, hogy rosszul ad vissza véletlenül, vagy kifelejt valamit a rendelésünkből.



3.Felszolgáló

Már hallhattunk olyan étteremről, ahol megjelent az első robot felszolgáló. Bár fizetni még nem lehet nála, de tudja, hogy melyik asztalnál mit rendeltek, ki is tudja vinni az ételt, majd vissza is talál a pultba. Gondoljunk bele abba, hogy ez még csak egy kezdetleges fázis, de hamar eljutunk a teljes körű működéséhez.

4.Ügyfélszolgálati munkatárs

Ahogy azt feljebb említettem már, a Google létrehozta a Duplex névre hallgató robotasszisztensét, aki ráadásul annyira élethű és laza, nyitott stílusú, hogy az elején be kell, hogy mondassák vele, hogy robot, mert az emberek könnyen azt hiszik, hogy élő emberrel van dolguk. Ez is szépen lassan kiforrja magát, és hamar átveszik a valódi ügyfélszolgálatos emberek munkáját.



5.Taxisok, sofőrök

Már kapható olyan autó, ami magától leparkol az út szélén, ám ez csak a kezdet. Tudjuk, hogy tesztelés alatt állnak azok a kocsik is, amelyeket már egyáltalán nem kell vezetnünk, hiszen mindent megtesznek maguktól. Az egyetlen probléma, amely még fennáll, az nem más, mint az esetleges, kiszámíthatatlan balesetek elkerülése. Született is ebből egy kutatás, amely azt vizsgálta, hogy egy önvezető autónak szerintünk hogyan kéne döntenie? A zebrán, tilosban átmenő embereket, vagy a járdán álló állatokat ütné el inkább, ha valamerre muszáj elhúznia a kormányt? Ez továbbra is egy fogós kérdés, megoszlanak róla a vélemények…

Lényegében tehát nagyon gyorsan fejlődik a technológia, aminek köszönhetően sok ember veszítheti el az állását. Azonban egyesek abban reménykednek, hogy így nőhetnek az átlagfizetések, aminek köszönhetően az emberek majd többet fognak költeni, így még több mindenre lesz majd szükségük.

Forrás: pwc.com

Megosztás:

Hozzászólás

*