Ajánlólevél minta álláskeresőknek

Az álláskeresési időszak alatt előfordulhat, hogy egy cég ajánlólevelet, vagy más néven referencialevelet kér be tőled. Mai cikkünkben ennek a témakörét járjuk körbe.

Mi a célja az ajánlólevélnek?

Az ajánlólevél vagy más néven referencialevél arra szolgál, hogy egy számodra még ismeretlen személy benyomást szerezzen rólad egy harmadik fél által. Ezáltal persze az önéletrajzodban feltüntetett adatokat is hitelesíti számára a harmadik személy.

Célszerű már akkor elkérnünk a munkaadónktól, amikor távozunk a munkahelyünkről, mert ilyenkor még friss az élmény mindkét félnek. Hónapok, de akár évek elteltével már valószínűleg nem ugyanazt az ajánlást fogjuk kapni, vagy már eleve nem akarnak ezzel foglalkozni.

Mikor lehet szükség rá?

Általában az álláspályázati anyaggal együtt, vagy az interjú során szoktak bekérni referencialevelet. Azonban fontos megjegyezni, hogy manapság már egyre ritkább ez a fajta kérés. Ennek az az oka, hogy ezeknél az ajánlóleveleknél nem lehet visszakérdezni/belekérdezni, illetve hogy általában az álláskereső már eleve olyan személytől kéri, akitől pozitív ajánlásra számít.

Mit kell, hogy tartalmazzon a levél?

Az ajánlólevél célja, hogy bemutasson téged a leendő munkáltatódnak az alábbiak szerint:

  • mikor, hol és milyen pozícióban dolgoztatok együtt az ajánlóval
  • milyen feladatot láttál el, mi tartozott a munkakörödbe
  • milyen veled együtt dolgozni, mennyire vagy alkalmazkodó
  • milyen személyiség vagy, mennyire vagy megbízható és milyen a hozzáállásod
  • milyen a felkészültséged, szakmai tudásod
  • miért ért véget a munkaviszonyod

A levél végén a hitelesség érdekében fel kell tüntetni az ajánlást adó személy nevét és elérhetőségét, valamint így megadjuk a lehetőséget arra az esetre, ha további kérdéseket szeretnének feltenni neki.

Terjedelme

Az ajánlólevél kapcsán még fel szokott merülni kérdésnek, hogy mennyire legyen hosszú. Általában egy fél A4 oldalnyi hosszúságú a javasolt, ez az a terjedelem, amiben már azért van lehetőség kifejteni egy-két dolgot viszont még nem nyúlik el annyira, hogy az olvasónak ne legyen kedve megnézni.

Nézzünk azonban egy mintát, hogyan is néz ki:

Ajánlólevél minta

Töltsd le az ajánlólevél mintát Word formátumban ide kattintva!

sablon.letoltes.btn

Trendek

Ahogy korábban említettük, az ajánlólevél kérése helyett manapság már gyakoribb az úgynevezett leinformálás, azaz hogy a korábbi munkaadó nevét és elérhetőségét kérik el, hogy ők maguk keressék meg és kérdezzék ki az illetőt rólad. Ilyenkor általában a közvetlen felettesed elérhetőségét (nevét és telefonszámát) szokták elkérni.

Milyen állásoknál fordulhat elő?

A legtöbbször magasabb pozícióknál, azaz középvezetői munkakörtől felfelé gyakoribbak a leinformálások.
Vannak azonban olyan szakmák, pl. kreatív/grafikus, IT/Informatika, építész, ahol a referenciamunka a jellemzőbb. Amennyiben ilyen munkára jelentkezünk, akkor érdemes már az álláspályázattal együtt elküldeni a referencia munkáinkat/portfóliónkat vagy az elérhetőségüket.

Közösségi oldalak

A fentiektől eltérően a közösségi oldalakon, pl. LinkedIn-en is van lehetőség ajánlások beérésére és feltüntetésére. Ez így már egyből az adatlapod alján láthatóvá válik az ajánlattevő nevével együtt. Talán ez az egyik leghitelesebb módja az ajánlásnak, mivel ennek kevésbé van kötelező jellege.

Szeretnél munkahelyet váltani? Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, vagy használd keresőnket, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról!

Megosztás: