Álláskeresési járadék 2018: fontosabb tudnivalók

Amikor újra munkanélkülivé válunk, akkor elsőként érdemes foglalkoznunk az álláskeresési járadékkal, vagy korábbi nevén munkanélküli segéllyel.

Ez az az összeg, amit az állam annak érdekében nyújt az álláskeresők számára, hogy segítse a megélhetésüket ezen időszakuk alatt. Érdemes már az utolsó munkanapot követően igényelni, hogy minél hamarabb folyósítsák számunkra az összeget. Minél később igényeljük ugyanis, annál később kapjuk kézhez. Van azonban néhány tudnivaló, amivel érdemes tisztában lennünk még azelőtt, hogy útnak indulnánk.

Honnan tudom, hogy jogosult vagyok rá?

Ilyen például annak a kérdése is, hogy kik azok, akik igényelhetik a járadékot. Az álláskeresési járadékra az az álláskereső jogosult, aki a munkájának elvesztését megelőző 3 évben legalább 360 napig munkában állt és nincs másmilyen munkaviszonya, valamint vállalkozói tevékenységet sem folytat.

Akkor is igényelhetem, ha én mondtam fel?

Míg korábban csak megkésve (90 nap késéssel) folyósították azok számára a segélyt, akik felmondtak a munkahelyükön, addig az új szabályozásnak megfelelően már nem befolyásolja a jogosultságot a felmondás módja, vagyis abban az esetben is jár, ha a munkavállaló mondja fel a munkahelyét.

Mennyi járadékra számíthatok 2018-ban?

A járadék összegét úgy számolják ki, hogy megnézik, hogy az igénylést megelőző 4 naptári negyedévben mennyi volt a bruttó fizetésed átlagosan. Abban az esetben, ha ez idő alatt több munkahelyen is dolgoztál, akkor mindegyiknél az átlagbért veszik alapul. Ezt követően veszik ennek az átlagbérnek a 60 százalékát és azt fogják folyósítani a számodra. Meg kell jegyezni azonban, hogy a számodra folyósított összeg nem lehet magasabb a minimálbérnél, ami 2018-ban bruttó 138 000 forint lesz. A jövő évi minimálbérről itt olvashatsz bővebben.

Mennyi ideig kaphatok segélyt?

Alapvetően az álláskeresési járadékot minimum 36, maximum pedig 90 napig folyósítják. Attól függ, hogy milyen hosszú ideig kapod, hogy mennyi ledolgozott munkanappal rendelkezel az igénylést megelőző három évben, viszont 90 napnál nem lehet több. A kiszámításnál azt kell figyelembe venni, hogy 10 nap jogosultsági idő felel meg 1 nap folyósítási időnek. Ennek megfelelően amennyiben csak 1 év ledolgozott munkaidővel rendelkezel, akkor csupán 36 napig folyósítják számodra az összeget.

Mi van a TB hozzájárulással?

A jó hír az, hogy amennyiben jogosult vagy az álláskeresési járadékra, akkor a megállapított folyósítási időszak alatt a társadalombiztosítási járulékkal sem kell számolnod, mert az az összeget az állam levonja a segély összegéből. Miután viszont megszűnik a folyósítás, akkor saját magadnak kell gondoskodnod havonta a TB-járulék összegének a befizetéséről.

Hol tudom igényelni?

Az igényléshez szükség van arra, hogy a lakóhelyed szerinti munkaügyi központba beregisztrálj mint álláskereső, és ott tudod megigényelni az álláskeresési járadékot is. Ehhez viszont szükséged lesz néhány okiratra!

Milyen papírokra lesz szükségem az igényléshez?

Figyelj arra, hogy ne felejtsd otthon az alábbiakat, amikor a munkaügyi központba ellátogatsz:

Az iratok, amelyek a munkaügyi központban való nyilvántartásba vételedhez szükségesek a következőek:

  • Személyi igazolvány
  • Lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
  • Taj kártya
  • Adó igazolvány
  • Iskolai, illetve szakképzettséget igazoló okirat/ok

  • Azok a dokumentumok pedig, amelyek az álláskeresési járadék megállapításához szükségesek:

  • Igazolás a vállalkozói igazolvány visszaadásáról/vállalkozói tevékenység megszüntetéséről (amennyiben korábban vállalkozóként dolgoztál)
  • OEP igazolvány
  • Bankszámlaszám (ha van)
  • Igazolólap az álláskeresési járadék és segély megállapításához
  • Tartozásigazolás (ha van)
  • Jövedelemadó adatlap a munkaviszony megszüntetésekor
  • Mennyibe kerül az ügyintézés?

    A munkaügyi hivatalnál a regisztrálás és az álláskeresési járadék igénylésének nincsen költsége, ingyenes.

    Megosztás: