Who Let the Dogs out?- avagy mit tegyünk, ha másnaposan is dolgoznunk kell?

A munka utáni „fáradt gőz” kieresztésére szolgáló buli megszínesíti az unalmas hétköznapokat. Ha kollégákkal megyünk, akkor az ilyen eseményeken jól összerázódhat egy kollektíva, de az utána következő másnaposság, az már komoly probléma lehet.

Hazánkban még nem mérték, de a Szigetországban több mint félmillió ember megy be mindennap kenyérkereső helyére alkoholos állapotban. (És akkor még nem is mérték fel a focivébé alatti arányt!).
Olyannyira magas ez a szám, hogy naponta tíz munkavállalóból legalább egy hetente kétszer is másnaposan veszi fel a munkáját.

A laza partiarcok szerint nincs ebben semmi kivetnivaló, sokan közülük azt vallják, hogy ha másnaposan dolgozol:

  • őszintébb vagy a kollégáiddal (nincs energiád cizellálni a mondandódat),
  • elégedettebb vagy (mert örülsz, hogy élsz),
  • kevesebben panaszkodsz a munkádra (hisz leköt a fizikai állapotod miatti nyavalygás),
  • szimpatikusabbak az emberek  (még tart a “keblemre ölelem a világot”- ittas feeling),
  • tovább maradsz bent a munkahelyen (a magabiztos közlekedés képessége még nem tért vissza teljesen).

Egy biztos: a másnaposan dolgozó egyének kétség kívül küzdő típusok, akik bevállalnak egy macskajajos munkanapot, hiszen a teljesítmény csökkenés mellett a rosszullétekkel is folyamatosan küzdeniük kell. Ilyenek a hasogató fejfájás, a véres szemek, gyomorproblémák. Alkalmasint szédülés is jelentkezhet.
Hogy mitől?
A nagy mennyiségű alkohol kiszá­rítja a szervezetünket, és kimeríti az ásványi anyag ­készletünket. Az agyban a véredények kitágulnak, ami heveny fejfájást okoz, sőt, ha édes italokat fogyasztottunk, a fejfájásunk még erősebb lesz.  Az émelygést és az izzadást pedig az acidózis, vagyis a vér savassá válása okozza. Egy átlagos felnőtt szervezete – , olyané, aki nem túl gyakran önt fel a garatra – óránként testsúlyától függően 5-10 gramm etanolt képes lebontani. A még lebontatlan alkohol addig kering a vérrel, amíg a máj onnan fel nem veszi, hogy lebontsa.

Az előrelátás lenne a legbölcsebb megoldás egy ivászat alkalmával, hiszen ha az alkohol fogyasztása előtt eszünk valamit, és az alkohol mellé gondoskodunk a megfelelő víz fogyasztásáról is, akkor kevésbé érezzük reggel az előző este következményeit.
Sajnos a vekker csörgésére a józanodási folyamat még nem fejeződik be. Amint valamelyest összeszedtük magunkat ébredés után, reggelizzünk. A gyomornak jót tesz egy szódabikarbónás, citromos limonádé vagy egy gyömbéres tea (köztudottan enyhíti a hányingert), egy kevés kávé vagy kóla pedig a felébredésben segít.
Vegyünk be C-vitamint, mert gyorsítja a máj alkohollebontását. Ha fájdalomcsillapítóra is szükség van, akkor az aszpirines tabletták ajánlottak, de csakis evés után, hogy ne terhelje az amúgy is háborgó gyomrot.  A folyadékbevitelre egy-két C-vitaminnal megspékelve egész nap ajánlatos odafigyelni.

Nagyapáink véleménye szerint nagy bulik alkalmával csak tiszta szeszt érdemes fogyasztani, kerülni kell az ízesített, cukrozott italokat, ivászat előtt jól jön egy-két szelet zsíroskenyér, vagy valamilyen koleszterinbomba, és aki másnap a delet túléli, az utána már egyre jobban lesz…

Megosztás:

Hozzászólás


*