Tíz ok, amiért a dolgozó új munkahely után néz

munkahelyváltásA váltás kockázatot is jelent. Mindig. Persze van, hogy az ember élethelyzetéből adódóan szánja rá magát a felmondásra, például egy költözés miatt. Ilyen esetekben a munkaadó késztények előtt áll, és nem sokat tehet. A munkahelyváltás leggyakoribb okai azonban mégsem a munkavállalók magánéletében keresendők, sokkal inkább a munkahelyen, és a munkáltató kellő odafigyeléssel elejét veheti a felmondásoknak.

Minden vállalat legértékesebb erőforrása ugyanis az ott dolgozó emberekben rejlik. Ezért is fontos, hogy képesek legyünk megőrizni azt. Ez felbecsülhetetlen érték, a fejlődés és siker biztos alapja. Nem szabad elpazarolni, vagy elvesztegetni. Ahhoz, hogy megőrizzük, ismernünk kell viszont azt is, mi a motivációja annak, ha valaki új állást keres.

Sorra vettük hát, hogy mi a tíz leggyakoribb oka annak, ha a munkavállaló felmond:

A főnökkel való kapcsolat

A főnök a munkahelyen a mindennapi életünk szerves része, ő az, aki mindenütt ott van, aki irányít, útmutatást nyújt, visszajelzést ad, ő a kapocs a munkavállaló és a szervezet között. A vele való kapcsolat alapjaiban befolyásolja azt, hogyan érezzük magunkat a munkahelyen. Nem kell feltétlenül barátoknak lenni, nem erről van szó, de egy rossz viszony megmérgezheti és alááshatja az elkötelezettségünket és bizalmunkat. Az esetek legnagyobb részében a rossz főnök az oka annak, ha valaki távozik a cégtől.

Unalmas, kihívás nélküli munka

Sablonosan hangzik, de igaz. A napunk egyharmadát a munkahelyen töltjük, és nincs annál rosszabb, mint amikor percenként nézzük, ahogy lassan vánszorog az óra mutatója, és egy örökkévalóságnak tűnik, mire a munkaidő lejár. Senki sem szeret unatkozni, leginkább arra vágyunk, hogy élvezzük a munkánkat, megtaláljuk benne a szenvedélyünket, a hivatásunkat. Ahhoz, hogy kellőképpen elkötelezettek legyünk, kell az, hogy örömünket leljük a munkánkban. Ha ez valakinél nincs meg, és hiányzik a kihívás is, akkor biztosak lehetünk abban, hogy előbb-utóbb olyan állást keres majd, amely ezt is nyújtani tudja.

A munkatársakkal való kapcsolat

Az, hogy valaki mennyire érzi jól magát egy munkahelyen, nagyban függ a munkatársakkal kialakított kapcsolatoktól is. A jó kollegiális viszony visszatartja a munkavállalót a váltástól, míg egy rossz viszony inkább elősegíti azt. A Gallup Intézet felmérése is azt bizonyítja, hogy a kollégákkal kialakított kapcsolatok, barátságok az egyik legfontosabb tényezői annak, hogy mennyire érzi magát valaki boldognak a munkahelyén. Ez a 12 legfontosabb faktor egyike. Fontosságánál fogva fordítsunk kellő figyelmet erre, és ha rossz légkört tapasztalunk, szükség esetén ne habozzunk közbeavatkozni sem.

A képességek és adottságok kihasználatlansága

Ha a munka során képességeinket, tudásunkat latba vetve tudunk jól dolgozni, akkor az öntudatlanul is büszkeséggel és magabiztossággal tölt el. Ha lehetőségünk nyílik ismereteink bővítésére, akkor az már a hab a tortán, ugyanis mindenki fejlődni akar. Ha ezt a lehetőséget nem kapja meg egy munkahelyen, akkor megkapja majd máshol. És ebbe beleértendő az előrelépési lehetőség is, persze ha elég ambiciózus a munkavállaló. Ha nem látja annak esélyét, hogy feljebb kapaszkodjon a vállalati ranglétrán, akkor olyan munkahely után fog nézni, amely lehetővé teszi számára a karrierépítést is. Ez csakis úgy előzhető meg, ha tisztában vagyunk a munkavállalóink ambícióival, céljaival, hogy mit szeretnének elérni az életben. Beszélgessünk velük!

Hozzájárulás a vállalat céljaink eléréséhez

A munkavállalóknak fontos, hogy érezzék, munkájukkal ténylegesen hozzájárulnak valami nagyobbhoz, és az erőfeszítéseikkel elősegítik a kitűzött célok elérését. Ezt legkönnyebben úgy érhetjük el, ha egyértelművé tesszük számukra, mi a szerepük a vállalaton belül, üljünk le velük, és segítsünk nekik a célok és a stratégia megértésében, hogy könnyebben átláthassák, munkakörükkel pontosan milyen szerepet vállalnak ezek megvalósításában. Sok vezető ezt a lépést elhanyagolja, mert azt gondolják, hogy a vállalatvezetéstől ezt az információt majd megkapják. De nem. Ne kövessük el ezt a hibát, mert ha nem érzik magukat a szervezet részének, akkor előbb-utóbb el fogjuk őket veszíteni.

Függetlenség

Sokszor halljuk az önállóság és függetlenség szavakat, de valójában ezek nem olyan dolgok, amit megadhatunk a munkavállalóknak. Sokkal inkább olyan jellemvonások, vagy tulajdonságok, amiket önmaguknak kell birtokolniuk, és használniuk. A munkáltató felelőssége abban áll, hogy olyan környezetet kell teremtenie, amelyben valóban ki is bontakozhatnak. Az, hogy használják, és éljenek is vele, már az ő felelősségük. Olyan vállalati kultúra kialakítására kell törekednünk, ahol az egyén tisztában van feladataival és teret kap képességeinek kibontakoztatására, ugyanakkor ezzel együtt felelősséggel is tartozik.

A munka értelme

Valójában a munka tágabb értelmében vett értelméről van szó, amely magában foglalja mindazt, amiért dolgozunk, amit el szeretnénk érni. Mindannyian arra vágyunk, hogy munkánk, erőfeszítéseink meghozzák gyümölcsüket, és ezáltal hozzájárulhassunk valami nagyobb cél eléréséhez. Nagyratörő és megvalósítható. Valójában a vezetőknek kell segíteniük abban, hogy a kollégáik megértsék, miként járulnak hozzá ezek eléréséhez. Egyes esetekben a munka értelme nyilvánvaló, mint például a rákkutatás, az állatmentés, a betegségek gyógyítása, az éhezés megfékezése, a növénytermesztés, a mezőgazdaság, stb. De mindenki más munkájának kell, hogy legyen hasonló értelme. Segítsünk a munkavállalóknak abban, hogy átlássák és megértsék a saját munkájuk értelmét, mert ha ez nem történik meg, akkor elképzelhető, hogy "értelmesebb" munka után néznek.

Pénzügyi stabilitás

Rossz pénzügyi eredmény, alacsony értékesítési számok, elbocsátások vagy csökkentett munkaidő, bérbefagyasztás, sikeres versenytársak, rossz hírnév, magas fluktuáció, a vállalat eladása ---– néhány példa arra, milyen tényezők járulnak hozzá a munkavállalók bizalmának megingásához, és a bizonytalanságérzet fokozásához. Aki bizonytalanságot érez, az lépni fog. Ha máshol kaphatja meg egzisztenciájának biztosítását, akkor oda fog menni. Ezt úgy lehet megelőzni, hogy a vállalat életében zajló fontos változásokat, eseményeket mindig kommunikáljuk egyértelműen. Adjunk visszajelzést a munkavállalók számára rendszeresen a vállalat eredményeiről, terveiről.

Szintén a bizalom kérdéskörébe tartozik a leglényegesebb pont, amely nem más, mint a munkavállalóknak a vezetőségbe vetett bizalma. Ha elismerik, tisztelik, és betartják az utasításokat, döntéseket, akkor maradni fognak. Ha nem értenek ezzel egyet, akkor el fognak menni. Számukra a legfontosabb, hogy a családjuk fenntartását biztosítani tudják, hosszú távon.

Vállalati kultúra

Első hallásra talán nem ez tűnik a lista legfontosabb elemének, jelentősége mégsem elhanyagolható. A vállalati kultúra magába foglalja ugyanis a megbecsülést, a tiszteletet is, amely a kompenzációs elemeken és béren keresztül is kifejeződik. Fordítsunk figyelmet arra, hogy a munkakörnyezet elősegítse a munkavállalók elégedettségét és elkötelezettségét. Ebben segítségünkre lehetnek a különböző céges rendezvények, események, vagy akár a csapatépítő tréingek is. Az is elmondható, és szintén a vállalati kultúrához tartozik, hogy az emberek sokra értékelik, ha a szervezeten belüli kommunikáció egyszerű, a vezetőség nyitott és elérhető a számukra, a kitűzött cél érthető és elfogadott. A vállalati kultúra összességében megtartja, vagy ellenünk fordítja a munkavállalókat.

Az elismerés

Azt gondolhatnánk, hogy ez a pont előkelőbb helyen is szerepelhetne a listán, mert mindenki vágyik az elismerésre. Ez persze fontos, de mégsem ez a leglényegesebb, derült ki a Society for Human Resources Management (SHRM) felméréséből. Az elismerés hiánya nem játszik döntő szerepet abban, hogy valaki elhagyja a céget egy másik munkahelyért, vagy sem. A munkavállalók megtartásához azért ne feledkezzünk meg az elismerésről és megbecsülésről sem, de fordítsunk figyelmet a többi, fontosabb tényezőre is, mert ez önmagában sajnos nem elegendő.

A legjobb módja annak, hogy megelőzzük a felmondásokat, ha ismerjük, hogy a munkavállalók mit gondolnak, hogyan éreznek. Elégedettek vajon a munkájukkal? Van számukra elég kihívás, fejlődési lehetőség, összhangban áll ez az igényeikkel? Beszélgessünk velük, kérdezzük meg őket. Derítsük ki, melyek azok a tényezők, ami számukra a legfontosabb, amiért minden nap újra és újra bejönnek dolgozni, és erősítsük ezeket.

Forrás: http://humanresources.about.com