Távmunka - Akarjuk vagy ne?

tavmunkaA cégek még mindig inkább projekt típusú munkákhoz alkalmaznak bedolgozó munkatársakat, akiknek nem kell az irodában a többiekkel együtt dolgoznia, és csak heti megbeszélésre jönnek be az irodába. De vajon megéri-e a napi munkát elvégeztetni otthon a munkavállalóval, és melyek azok a feladatok, amelyeknél lehet, jobban megéri?


Van ok az aggodalomra?

A munkáltatók legtöbbször azért aggódnak, hogy a munkavállaló ellenőrzése nem lesz megvalósítható. Ha azonban az ellenőrzési rendszert kidolgozzuk, a riportololást az otthoni munkavégzéshez alakítjuk, áthidaljuk ezt a problémát is.
Plusz költségekkel kell számolnunk, hiszen a munka elvégzéséhez szükséges rendszernek meg kell felelnie az elvárásoknak, ráadásul ezt a munkaadónak kell kialakítani, viszont ez egyszeri költséget jelent (plusz a szervizelés, karbantartás), ezzel azonban megspórolható az irodai költségeknek azok a részei, melyek a munkavállalóra esnek, ha nap nap után bejár. Emellett a munkába járás költségét sem vagyunk kötelesek megfizetni, hacsak nincs benne a szerződésben.

A távmenedzselésre nem minden vezető képes, amennyiben azonban a költségeket ezzel csökkenthetjük, sokan meggyőzhetőek a távmunka előnyeiről. HR-esként segítenünk kell a mérlegelésben, melyek azok a feladattípusok, amelyeknél megéri otthon dolgozó kollégát alkalmazni. És emberismeretünkkel, a munkafolyamatok otthoni végzésre alkalmas optimalizálásával meg kell teremtenünk a hatékony együttműködés lehetőségét.
Ebbe, ha lehet, az adott terület vezetőjét is vonjuk be.

Ki alkalmas távmunkára?

A távmunka alapvetően olyan munkavállalóknak való, akiknek nincs szüksége a munkahelyi környezetre, és akik feladatai nem igényelnek napi szintű személyes kapcsolattartást a kollégákkal. Amennyiben távmunkás foglalkoztatásra adjuk a fejünket, mérlegelnünk kell, megéri-e, és hogy hogyan tudjuk megtalálni a megfelelő jelöltet.

Jól alkalmazható ez a megoldás már bevált, éppen gyesről visszatérni kívánó, esetleg korábbi alkalmazottal, akitől esetleg éppen a válság miatt egyszer meg kellett válnunk. Ezzel valószínűleg az adataink is nagyobb biztonságban lesznek, mint idegen kezekben. Ha teljesen új pályázót vonunk be, a titoktartási nyilatkozat és a szerződés tartalmára ilyenkor sokkal jobban figyeljünk, és az általános szerződésen kívül lehetőségünk van nyilatkozatok aláírásához is kötni a munkavállalót.

Mivel a távmunkában a munkavállaló nehezen tudja menedzselni önmagát, az előrelépési lehetőségei is nagyban csökkennek. Ezért a nagyon ambíciózus természetű jelölteket nem érdemes ezen a fronton bevetni. Amennyiben négy, esetleg hat órában szeretnénk valakit foglalkoztatni, esetleg fiatal anyukát, aki a gyermek miatt többszöri "home office"-ra tarthat a későbbiekben igényt, illetve az idősebbeknek is nehézséget jelenthet a bejutás, érdemes megfontolnunk a távmunka lehetőségét.

Hogyan lehet sikeres a távmunka?

A felmerülő problémák eredményes kezeléséhez kulcsfontosságú szerepe van a bizalomnak a vezetők és a dolgozók között. A bizalomra épülő munkakapcsolat, a jól körülhatárolt és pontosított ellenőrző rendszer, a végzett munka mérhetősége és értékelési rendszere a sikeres távmunka alapja.

Az eredményes távmunkavégzéshez gondos és körültekintő tervező, elemző és szervező munkára van szükség. A távmunka bevezetése során kulcskérdés a vezetők megnyerése, a vezetői támogató, ösztönző légkör elérése, a távmunkára alkalmas munkavállalók figyelmes kiválasztása, a távmunkába való bevonás önkéntességének biztosítása, a szervezetek és a távmunka programban részt vevők alapos szakmai felkészítése, képzése, a távmunka folyamat folyamatos ellenőrzése és karbantartása, korrekt teljesítményt mérő és regisztráló rendszerek, módszerek alkalmazása. Jó eredmények ott érhetők el ahol, a korszerű munkaszervezést fejlett humánerőforrás-gazdálkodás, szisztematikus szakképzés, képzés segíti, ahol az informatikai kultúra alkalmazásának személyi és tárgyi feltételei adottak.


hogy miert vagyunk az idealis allashirdetesi portal