Neveld a vezetőt, és növeld a dolgozói elégedettséget!

/hr-segitsegKényelmetlenek az irodai székek? Túlságosan erős a fűtés? Elromlott a kávégép? Könnyen lehet, hogy HR-esként ilyen problémákkal is megtalálnak a kollégáid. Nehezen elérhető a szakmai támogatás? Nincs fejlődési vagy előrelépési lehetőség? Nem hatékony a csapattagok közös munkája? Szinte biztos, hogy hozzád is eljutnak ezek a vélemények, talán mert a dolgozók zöme ma a HR-ben látja meg a kapcsolódási pontot a vezetés felé és bizony jó helyen keresgélnek, ebben a minőségünkben igenis kézbe kell venni ezt is és tolmácsolni a menedzsment felé az időről-időre felmerülő problémákat.

A munkatársi elégedettség kulcsfontosságú tényező, amit gyakran emlegetünk szoros összefüggésben a hatékonysággal, azzal, hogy bizony egyenes arányosság van a kettő közt: ott, ahol a dolgozók jól érzik magukat, megfelelőnek tartják a körülményeket (bér, irodai környezet, munkaszervezés, motivációs eszközök és így tovább), ott várhatóan jobban is teljesítenek, sikeresebbek, eredményesebbek lesznek. Közös érdek tehát, hogy minden dolgozó számára biztosítsuk azokat a feltételeket, amik mellett maximális erőbedobással tudnak a feladataikra koncentrálni úgy, hogy közben jól is érzik magukat.

Ezért, hogy ez teljesülhessen, a vezetők támogatására is szükség van, értünk ez alatt szakmai, erkölcsi és anyagi támogatást is, melynek érvényesítésében a HR-esek szerepe igen nagy. Mint közvetítő csatorna, rajtunk is múlik, mi, hogyan és mikor jut el a vezetői szintre, hogy mikorra javulnak a javításra szoruló folyamatok, hogy milyen módon értesülnek hibákról azok, akiknek a véleménye vagy döntése mérvadó a változásokban.

Hogyan neveljük a jó vezetőt?

A jó vezető nyitott, a jó vezető egy kicsit mindig ott van, ahol a beosztottjai, fél szemét azokon tartja, akiken múlik a vállalati siker. A csip-csup ügyekre értelemszerűen nincs idő, azokban mi segítünk, tolmácsolunk, hogy létrejöjjön a párbeszéd a felek között. Ehhez persze nekünk is értőnek és megértőnek kell lennünk, meg persze néha szigorúnak és kommunikálni a rossz hírt is: költségcsökkentés, létszámleépítés, vagy egyszerűen csak elrendelt rendkívüli munka… hálás és hálátlan is olykor, de mindenképp fontos.

Jó vezetőt mi magunk is nevelhetünk; nyitottságra és befogadásra szólíthatjuk azokat, akik esetleg kevésbé tudnak törődni a humán tőkével, vagy halaszthatatlan ügyeik folytán kisebb figyelmet szentelnek a beosztottakra: a jelenlét igenis fontos. A problémák kisebbnek és megoldhatónak tűnnek, ha a beosztottak látják, hogy a vezetők is legalább fél szemmel látják azokat és ha érzik, a megbecsültség egyik jele, hogy azért tenni akar a felsőbb vezetés is.

Ott, ahol dolgozói elégedettség folyamatosan napirenden lévő és fejlesztésre érdemes téma, a siker nem csak közös, de valahogy maradandóbb nyomokat is hagy a kollektívában. Ennek szellemében igyekezzünk mi, HR-esek „nevelni” vezetőinket, hogy aztán mi is mind többször dicsérhessük nyugtával a napot.

 

Sikeres együttműködést kívánok!

 

Sarkadi Gabi

HR Tanácsadó

 

gabi.sarkadi@cvonline.hu

http://hu.linkedin.com/in/gabisarkadi

2013. október 28.