Nemcsak a pénz számít?

motivacio-penzEgy friss kutatás szerint a megkérdezett munkavállalók 18%-a jelölte meg elsődleges szempontként az anyagiakat, amikor arról kérdezték őket, mi a legfontosabb számukra egy munkahelyen. Bár ez a számadat így is az első helyet foglalja el a többi tényező mellett, azonban mindenképpen pozitív az üzenete, hiszen azt mutatja, hogy egyre fontosabbak a dolgozóknak azok az egyéb körülmények, amik nem feltétlenül anyagi természetűek.


A HR szakma számára lefordítva ez azt jelenti, hogy rövid időn belül is jelentős mértékű pozitív változást érhetünk el dolgozóink elégedettségén úgy, hogy közben nem a szokásos visszautasítást kapjuk a menedzsmenttől, miszerint: „erre nincs most keret”. De vajon minden generációnak ugyanazok a dolgok fontosak, amikor az állásukról van szó? Mik a főbb jellemzői ebben a kérdésben az egyes korcsoportoknak vagy a különböző beosztásúaknak?

Y-Z generáció – tanulni, fejlődni!

A munkaerőpiac legfiatalabbjait nevezzük így, ebből a szemszögből nézve most egy csoportba sorolhatóa a két korosztály, hiszen életkoruknál fogva az ő motivációik igen hasonlóak. Nagy általánosságban elmondható, hogy számukra elsődleges karrierszempont a megszerzett elméleti tudásuk gyakorlatba történő átültetése, hasznosítása. Ők azok a munkavállalók, akik hajlandóak egy szakmailag ígéretes állásért cserébe a bérigényeiket is lejjebb adni – de ez nyilván összefüggésben van a jelenlegi gazdasági helyzetből adódóan a pályakezdők elhelyezkedési problémáival is. Ők már szinte beleszülettek, ezáltal kiválóan alkalmazkodtak a szoros versenyhelyzethez, idősebb kortársaikhoz képes rugalmasabbak mind az elvégzendő feladatok mennyiségét, mind az ezért járó juttatásokat illetően. A fő célkitűzésük, hogy minél több munkafolyamatba nyerjenek átfogó ismeretet, betekintést, sőt, szívesen részt vesznek az optimalizálásban is, hiszen az átlagnál nyitottabbak, innovatívabbak, bátrabbak.


Érdekes lehet: Mivel motiválhatóak az újgenerációs alkalmazottak?


X generáció és Baby boom – új kihívások, elismerés

A tapasztaltabb korosztály helyzeténél és természeténél fogva nagyobb hangsúlyt fektet az eddigi teljesítményük megfelelő elismertetésére, a szakmai előmenetelre, ami azonban nem zárja ki náluk sem az újító hozzáállást, az eredetiséget, a kreativitást. Jellemző rájuk, hogy sok energiát fektetnek a munka-magánélet egyensúly fenntartásába, ideális esetben a család áll az első helyen, éppen ezért még nagyobb szerepet kap szakmai életükben a tervezhetőség – ezért a rugalmas, családbarát munkabeosztás számukra aranyat ér. Ugyanakkor oda kell figyelni arra, hogy munkahelyükre több év vagy akár évtized után is szívesen járjanak be, fontos őket motiválni új pozícióval, magasabb kvalitást igénylő, nagyobb felelősséggel (és ezáltal elismeréssel) járó feladatokkal.

Vezető vagy beosztott?

Amikor arról beszélünk, hogy a legfontosabb motiváló tényező az anyagi elismerés, akkor ezt összességében értjük valamennyi munkavállalóra, azonban itt is akadnak eltérések az egyes pozíciószintek között. Talán meglepő, de a vonzó anyagi juttatások az említett felmérés szerint kevésbé ösztönzik a vezető beosztásban dolgozókat az alkalmazottakhoz képest. A magasabb szintű munkaköröket betöltőknek pl. fontosabb tényező, hogy szakmai tekintélyüket növeljék, a nekik kijáró tisztelet megkapják. A munkájukkal általában együtt járó nagyobb felelősség miatt – érhető módon – szintén előkelő helyet foglal el náluk az átlátható működés, a világos, egyértelmű célok kitűzése. Ezzel szemben a beosztotti státuszúaknak rendkívül fontos a kellemes, nyugodt munkahelyi légkör, az összetartó csapat, bár a jövőkép náluk is meghatározó eleme a munkahelyi elégedettségnek.

Összességében tehát látható, hogy számos olyan lehetőség van a HR, illetve a cégvezetés kezében, amivel igen jelentős mértékben tudja növelni alkalmazottai lojalitását, a hatékonyságot. Ha a dolgozók azt érzik, hogy számít a véleményük, hogy feletteseik támogatják őket, ha elismerik a kiemelkedő teljesítményt, ha lehetőséget kapnak a szakmai fejlődésre, jó esély van rá, hogy a tehetségeket hosszú távon megtartsák, sőt, az elégedett munkavállaló további új kiváló szakembereket is bevonzhat a vállalathoz.


 További hasznos információk és statisztikák az Aurum Recruitment csapatának kutatásából ITT


Sziller Viktória
HR Tanácsadó