Íme az őszi állásbörzék slágerszakmái

állásbörzékTöbb mint 10 éves múltja van a hazai egyetemeken és főiskolákon rendezett állásbörzéknek. A karrierirodák ekkor ismerték fel azt az igényt, amely egyrészt a munkáltatók, másrészt a diákok oldaláról jelentkezett. A vállalatok a legjobb képességű és elkötelezettségű, ambiciózus diákokat szerették volna megismerni, a diákok pedig munkát akartak, és nem is akárhol.

Ez a pályakezdői toborzási-kiválasztási eszköz akkor is, és azóta is vegyes hatékonysággal működik. Ahol régóta kialakultak a keretek, ott professzionális állásbörzéket rendeznek, de számtalan olyan börze is működik, amelyek inkább a meglévő alumni- tagságra épülő, néhány "lelkes amatőr" szervezésében zajlanak.

A legnépszerűbb, a Műegyetemi Állásbörze

Az ország legnépszerűbb állásbörzéje a Budapesti Műszaki Egyetemen kerül megrendezésre, de nem csak BME hallgatóknak és az itt végzetteknek szól. Jeschek Hajnalka, a börze marketing és PR-menedzsere a börzéken készített megkérdezéses felmérés eredménye alapján elmondta, látogatóik közel fele más budapesti és vidéki felsőoktatási intézményből érkezik, ami azt mutatja, hogy a rendezvény jócskán túlnőtt az intézményi állásbörze szerepen, és a frissdiplomások mellett egyre több alsóbb éves is megfordul a rendezvényen. Ők szakmai gyakorlati lehetőséget keresnek, vagy egyszerűen csak tájékozódnak a munkaerő-piaci helyzetről. Próbálják behatárolni, hogy milyen irányba folytassák tanulmányaikat annak érdekében, hogy a legjobb eséllyel induljanak neki a karrierépítésnek, amikor majd eljön az ideje.

A rendezvény népszerűségének oka - túl azon, hogy kiállítóik jellemzően stabil gazdasági háttérrel rendelkező, komoly szakmai előrelépési lehetőséget kínáló cégek -, a személyes kapcsolatépítési lehetőség, ami egy komolyabb szakmai tapasztalattal még nem rendelkező pályakezdő esetében különösen fontos.

- Az őszi Műegyetemi Állásbörzén közel 140 kiállító lesz jelen, akik elsősorban frissdiplomásoknak és néhány év szakmai tapasztalattal rendelkező pályakezdőknek kínálnak álláslehetőségeket, valamint alsóbb éveseknek szakmai gyakorlati helyeket. A 2011 tavaszi Műegyetemi Állásbörzén a villamosmérnöki végzettség volt a legkeresettebb, a kiállító cégek 66 százaléka keresett pályakezdő villamosmérnököket. Jelentős volt a gépészmérnökök és az informatikusok iránti kereslet is. A cégek 50 százaléka kínált állást gépészmérnököknek és 48 százaléka informatikusoknak. A gazdasági végzettségre számot tartó ajánlatok aránya is igen magas volt, a cégek 35 százaléka várt gazdasági végzettséggel rendelkező pályakezdőket. Várhatóan az őszi állásbörze alkalmával is ezek a "slágerszakmák" lesznek a legnépszerűbbek - számolt be a tapasztalataikról Jeschek Hajnalka.

A jelenlegi, október 12-13-án megrendezendő őszi börzén, a szervezők az előkészületek során sem csak arra fordítottak figyelmet, hogy a rendezvény híre megfelelő kommunikációval eljusson a leendő kiállítókhoz és látogatókhoz, és hogy a lebonyolítás a lehető legmagasabb színvonalú legyen, hanem mindezeken túl az előkészítési fázis egyik fontos részeként minden évben megrendezik a "Felkészítő Napok" elnevezésű több hetes programsorozatot, mely a látogatókat készíti fel a sikeres karrierépítés megkezdésére. Ez a programsorozat ugyan elsősorban BME hallgatóknak szól, de a külső látogatók sem maradnak ilyen irányú támasz nélkül, ugyanis a rendezvény mindkét napján díjmentesen látogatható "Felkészítő Szint" programjai közt is évek óta szerepel az önéletrajz tanácsadás, magyar és idegen nyelvű próbainterjúk, grafológiai elemzés, személyes karrier tanácsadás, különböző tréningek és vállalati prezentációk.

Dunaújváros: a cél, hogy ne legyenek elrugaszkodott igények

Az elmúlt börzék tanulsága, hogy a legtöbb állásajánlatot a gépészmérnök, illetve ennek "testvér"-képzésein tanuló diákok kapják. Például a műszaki menedzser képzésen végzett hallgatók nagyon népszerűek a kiállítók körében. Illetve az informatikai képzésnek az az ága népszerű, ahol a frissen végzett IT-szakember valamilyen konkrét területben, vagy programnyelv használatában vált még a diák évei alatt szakemberré. Sőt, Szabó Tibor beszámolt arról is, hogy ezeken a szakokon egyre több alsóbb éves számára szerveznek úgynevezett "diák-vetélkedőket" a cégek. Ez remek lehetőség arra, hogy már a szakosodás előtt megismerjék a legjobb képességű diákokat a cégek, és irányítsák a nekik is megfelelő képzés felé őket.

Szegeden díjazzák a legtöbb szegedi egyetemistát felvevő vállalatot

A szervező szerint sikernek könyvelhetik el a magas hallgatói látogatottságot, az állást kínáló cégek széles palettáját, a cégekhez benyújtott pályázatok számát is. A visszajelzéseik alapján az eddigi rendezvényeik sikeresek voltak. Sinkó Mária szerint egy-egy állásbörze megszervezésének legfontosabb kiindulópontja a megfelelő munkaadói adatbázis összeállítása. Mivel az idei SZTE őszi állásbörzéje komplex rendezvény lesz, így átfogóbban kellett végiggondolni a kiértesítendő cégek listáját.

Minden állásbörze alkalmával igyekeznek valami újdonságot is becsempészni amellett, hogy a már megszokott arculatot, egységességet is megőrzik. Egy különleges kezdeményezéssel fejezték ki azt is, mennyire fontos, hogy szorosan összekapcsolódjon az egyetem, az állásbörze és a helyi munkáltatók munkaerőpiaci politikája.

Y-generáció a startvonalnál

A hétköznapi kommunikáció csatornáinak átalakulása a Műegyetemi Állásbörze szervezése során olyan igények megjelenését mutatták, melyeket egy ehhez hasonló rendezvény szervezésekor sem lehet figyelmen kívül hagyni - nyilatkozta Jeschek Hajnalka. Így az online jelenlét a Műegyetemi Állásbörze számára sem elhanyagolható szempont, azonban itt is fontos kiemelni az állásbörze egyik legnagyobb előnyét, hogy továbbra is ez az egyetlen olyan toborzási forma, ami mindent megelőzően, a személyes kapcsolat felvételét biztosítja.

A személyes találkozás során azonnal kiszűrhető, hogy a jelentkező, a releváns szakmai tudáson túl, rendelkezik-e azokkal a mentalitásbeli és kommunikációs készségekkel, amelyek a meghirdetett pozíciót betöltő munkavállalótól elvárhatóak. Az alkalomhoz illő megjelenés és az önmarketing, mint alkalmassági tényezők is a személyes találkozás során mérhetők fel leggyorsabban és leghatékonyabban.

HR Portál