Hogyan készüljünk a betegség miatti hiányzásokra?

betegseg-miatti-hianyzasA munkaadók jelentős részének komoly fejtörést okoz már egy-egy dolgozó helyettesítésének megoldása is betegség esetén, így ha tömeges jelenségről van szó, még komolyabb szervezőmunkát igényel a működés folyamatosságának fenntartása. Az idei szokatlanul enyhe tél különösen kedvezett a kórokozók terjedésének, ráadásul egyre több munkahely egy légterű, ami csak tovább rontja a helyzetet a járványok terjedése szempontjából. Mit tehet a munkaadó a tömeges hiányzások elkerülése érdekében? Milyen eszközök állnak rendelkezésre az ilyen helyzetek megoldására?


 

A megelőzés fontossága

 

Rengeteget hallani arról, hogy mennyire fontos szerepe van a megelőzésnek egészségünk védelme érdekében, ez a munkahelyeken talán még nagyobb jelentőséggel bír, hiszen zárt közösségekről van szó, amelyek minden egyes eleme – azaz a munkavállalók – egyaránt nélkülözhetetlen a sikeres működéshez. Íme néhány hasznos tipp, hogy milyen kisebb változtatásokkal lehet megállítani a táppénzre kényszerülő munkatársak számának drasztikus növekedését:

 

-       Irodai eszközök rendszeres fertőtlenítése – a legtöbb cég általában szerződést köt valamilyen takarítócéggel, akik felelősek a tisztaságért, a rendezett munkahelyi körülményekért. Érdemes felvenni kapcsolatot ezekkel a cégekkel és egyeztetni arról, hogy az asztalokat, telefonokat és egyéb vegyszerrel tisztítható eszközöket is fertőtlenítsék a napi takarítás mellett. Ez különösen akkor fontos, ha egy-egy munkaállomást több ember is használ.

 

-       Kézfertőtlenítők beszerzése a munkavállalók számára – nem igényel komoly beruházást, a tapasztalatok szerint mégis sokat javíthat a helyzeten, ha a dolgozókat víz nélkül is használható fertőtlenítő géllel látjuk el. Szintén jó megoldás lehet – bár kicsit költségesebb – ha a munkahelyi mosdókban lecseréljük a szappanadagolókat érintés nélküli változatra, természetesen antibakteriális kézmosó folyadékkal megtöltve. Ezek helyes használatáról sem árt információs táblával tájékoztatni a dolgozókat.

 

-       Influenza elleni védőoltás támogatása – bár megoszlanak a vélemények a védőoltásokat illetően, mégis számtalan pozitív példa mutatja, hogy komoly szerepük van a betegségek terjedésének megállításában és nem utolsósorban a munkavállalók felé is egy figyelmes gesztus lehet, ha lehetőséget biztosítunk számukra az ingyenes védőoltás beadatására. Nagyobb létszámú cégnél ez komolyabb anyagi ráfordításnak tűnhet, mégis összességében véve még mindig kisebb költség, mint a munkából kieső kollégák helyettesítése.

 

Ha már felütötte fejét a járvány

Amennyiben több munkatársunk is jelezte, hogy betegség miatt nem számíthatunk jelenlétére, még mindig akad megoldás a teljes káosz elkerülésére. Jó alternatíva lehet pl. bizonyos munkaköröknél a home office rendszerben történő munkavégzés, vagyis, amennyiben a munkavállaló egészségi állapota engedi, úgy munkáját (vagy annak legalább egy részét) otthonról végzi átmenetileg. Ez mindkét fél számára előnyös megoldás lehet, hiszen a működés sem kerül veszélybe és a dolgozónak sem kell feltétlenül betegszabadságra mennie, ami számára jelentős jövedelem-kiesést okoz. Érdemes kommunikálni a többi dolgozó felé, hogy aki nem érzi jól magát, inkább dolgozzon otthonról, esélyt adva ezzel a még egészséges munkatársaknak.

Nagyszámú megbetegedés esetén a feladatok priorizálása is átmeneti segítséget nyújthat a napi működés fenntartásához, érdemes a feladatokat sürgősségük/határidejük szerint rangsorolni a helyettesítés során és a kevésbé fontos teendőket elhalasztani arra az időszakra, amikor ismét teljes a létszám.

Célszerű az egyes munkatársak főbb feladatait, a munkájukhoz legfontosabb tudnivalókat egy közös, mindenki által hozzáférhető helyen tárolni – akár számítógépes hálózaton, akár papíralapon legyen ez vezetve. Fontos, hogy friss, naprakész információk szerepeljenek benne,hiszen kritikus időszakokban életmentő lehet egy ilyen „kisokos”.

 

Szintén nagy segítség lehet egy ún. vészforgatókönyv előzetes elkészítése, aminek lényege, hogy írásban rögzítsük, hogy melyik munkatársunkat ki tudja helyettesíteni vagy a feladatainak egy részét ellátni. Fontos, hogy ezen kollégák között rendszeres legyen az információ-áramlás, ezért egyeztessünk az érintettekkel is, hiszen ők tudják legjobban, kivel tudnak leginkább együttműködni, kivel vannak esetleges átfedések a feladatokban. Célszerű olyan helyettes-párokat kialakítani, akik egyébként is jó munkakapcsolatot ápolnak egymással, mert így gördülékenyebben és gyorsabban megoldhatóak az ilyen nehéz helyzetek.

 

 

 

A betegség mint tudjuk nem válogat, akármikor felütheti a fejét bármilyen munkaközösségben, de megelőző intézkedésekkel, valamint előre megtervezett intézkedési tervvel még a komolyabb járványok idején is áthidalhatóak a munkaerő-létszámot érintő problémák.

 

 

 

 

 

Sziller Viktória

 

HR tanácsadó