Facebook, mint toborzási segédeszköz

A közösségi média előretörésével gyökeresen megváltozott az a módszer, amivel utánanéznek a jelentkezőknek. Sok cég fektet nagy hangsúlyt arra, hogy jobban megismerje a munkavállalót, lehetőleg még azelőtt, hogy munkába áll.

A Facebook, Linkedin, Twitter stb előtt a referenciák alapján alakítottak ki egy képet a jelentkezőkről. Ez a módszer ma is él, de egyre gyakrabban a legnépszerűbb közösségi hálón, a Facebookon ellenőrzik a potenciális kollegákat.

Ez az eljárás több komoly dilemmát is felvet, főleg a fiatalok esetében. A buli, a szórakozás egybe olvadt a közösségi médiával, party képek és videók lepték el a fiatalok üzenőfalát.

Amennyiben valaki szeret szórakozni járni a szabad estéin, és ezt meg is osztja másokkal; nagyobb eséllyel lesz a sztereotípiák áldozata. Eszerint aki bulizik, az nem veszi elég komolyan a munkáját, és a munkán kívüli életmódja befolyásolja a teljesítményét.

Természetesen mindenki maga dönti el, hogy mi alapján ellenőrzi a jelentkezőket, de egy amerikai kutatás azt állítja, hogy bizony lehet a jövőre vonatkozó következtetéseket levonni a közösségi médiában hagyott "lábnyom" alapján.

A Northern Illinois Egyetem, az Evansville Egyetem és az Auburn Egyetem tanulmánysorozatában hat személyzeti ügyekben jártas embert kért meg, hogy központi személyiségjegyek alapján rangsoroljanak ötszáz embert csak Facebook-profiljuk alapján. Ezek a személyiség jegyek a következők: extrovertált, lelkiismeretes, érzelmi stabilitás, beleegyező típus és nyitott-e új dolgokra.

A szakértők maximum 10 percet szánhattak egy profilra, és egy alkalommal maximum másfél órát dolgozhattak, hogy elkerüljék a kifáradást.
A profilok elemzése után megkérték a csoport tagjait, hogy töltsenek ki egy IQ tesztet is. Az eredményeket hat hónap után összehasonlították, és arra jutottak, hogy a legbiztosabb képet a Facebook profil alapján siekrült felállítani.

Természetesen itt is a nagy számok törvénye, és a nagy átlag érvényesül. Mindenképpen fontos, hogy figyeljünk arra, hogy mit és hogyan posztolunk. Mivel a Facebook főleg magán célokra van kitalálva, nem biztos hogy szerencsés, ha például a főnökünk is látja a posztjainkat.

Tapasztalatom szerint recruiter célokra a leghasználhatóbb, és itthon is egyre hatékonyabb közösségi média felület a Linkedin. Tisztán szakmaiak a profilok, és milliós nagyságrendben lehet elérni szakembereket a világ minden tájáról. Aki munkát, vagy munkatársat keres, annak mindenképpen érdemes foglalkoznia ezzel a közösségi hálóval.