Call centerek hazánkban: kiszervezés vidékre

A budapesti agglomeráció mellett egyre több call- és contact center vidéki helyszínt választanak ügyfélszolgálatuk működéséhez.
Az előnyöket csak sorolni lehet - mondja Tóth Éva  Mária, a call és contact center szakma szervezetének, a Humán Erőforrás Alapítvány kuratóriumának elnöke. A munkavállalók lojálisabbak, így alacsonyabb, helyenként nem létező a fluktuáció. A munkáltató olcsóbban tud képzett, sok nyelveket beszélő hűséges munkavállalót alkalmazni, ami a mai gazdasági helyzetben a vízválasztó előnye lehet az adott cégnek. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a helyi hatóságok kedvezmények sorozatával igyekeznek a régióba vonzani a cégeket.

Miskolc egyike annak a regionális központnak, ahová az ügyfélszolgálatok szívesen települnek ki. A térségbe - ahová további központokat szívesen várnak -  az elmúlt időben érkezett a HP, Vodafone és a United Call Center Kft., és így számítások szerint 700-750 ember jutott munkához.

 

Miskolcon működik továbbá a TIGÁZ, a Generali Biztosító kontakt centere, a Magyar Posta ügyfélszolgálata, kisebb központot üzemeltet az IBM, UPC és Magyar Telekom.

 Pfliegler Péter, Miskolc alpolgármesterének elmondása szerint a város legfontosabb vonzereje az, hogy jól képzett, idegen nyelveket beszélő, elkötelezett a munkaerő a régióban. A már a városban megtelepedett vállalatok elmondása szerint további szempontként emelték ki a megbízható és színvonalas telekommunikációs szolgáltatásokat, a megfelelő infrastruktúrát.

A város kész  támogatási csomagot állított elő az itt megtelepedni kívánó cégek számára, ami magába foglalja a hivatali ügyek aktív segítését, átmeneti irodahelyiségek és irodai támogatások biztosítása, üzleti fejlesztési támogatás, lakáshoz jutás segítése. Ha szükséges a helyi hatóságok hajlandóak a cég igényeinek megfelelően módosítani a tömegközlekedést, átvállalják a cégalapítási költségeket, támogatja a munkavállalók képzését, tanácsadást nyújt pályázatok írásához.

 

budapest calling

 

A United Call Centers Kft. 2009 januárja óta van jelen Miskolcon, a bér call center szolgáltatással foglalkozó cég 150 munkahelyet teremtett. Kozma Richárd operatív vezető elmondása szerint három évvel ezelőtt több vidéki helyszínt is megvizsgáltak, de Miskolc lett a választott helyszín, mert itt magas volt a munkanélküliség, alacsonyabbak a bérek. Ám hamar kiderült, hogy ennél lényegesebb kincsre leltek a városban. Outsource call centerek esetében leginkább az operátorok motiváltságától, teljesítményétől függ, hogy az adott  szolgáltatás sikeres lesz-e. A régióban a munkavállalók munkához való hozzáállása teljesen eltér a Budapesten tapasztaltaktól, a munkaerő-piac nehéz helyzete miatt erőteljesebben ragaszkodnak a munkahelyükhöz, és ezt teljesítményükkel is tükrözik, fluktuációról pedig gyakorlatilag alig beszélhetnek. Ám mivel a városban egyre több call center jelent meg egyre nehezebb jó munkaerőt találnia a cégnek - panaszolja az operatív vezető. Szerinte a helyi képzés sem követi a szakma régiós előretörését, ezért a jelentkezők adottságainak felmérése után azt is felmérik, melyek azok a kompetenciák, melyeket tovább kell fejleszteniük házon belül tartott tréningeken.

 Egy másik kedvenc helyszín Szeged, itt található 2001 óta az EDF Démász ügyfélközpontja, ahol 84-en dolgoznak. Réti Endre, az ügyfélkapcsolati központ vezetője szerint nincs gondjuk a megfelelően képzett munkatársak kiválasztásával, hiszen Szeged egyetemi város lévén ontja magából a frissen diplomázottakat. A kiválasztás során komoly tesztelésen esnek át a jelöltek, akiknél a betölteni kívánt munkakörben (ügyfélszolgálatos, értékesítő, vagy mindkettő) szükséges kompetenciákat és azok szintjét mérik. A kiválasztást követően öt hetes képzést kapnak a jelöltek, mely magában foglalja az információtechnológiai képzéstől a folyamatokon át a kommunikációs képességek fejlesztését is. Néhány éve nyitottak a megváltozott munkaképességű munkavállalók irányába is, így akkreditált telephelyként mára már több megváltozott munkaképességű munkatársat is integrálni tudtak. A munkatársak lojalitása itt is kiemelkedő, mivel a régió nem bővelkedik munkalehetőségek tekintetében.

Szeged legnagyobb contact centere egyébként a Magyar Telekom lakossági ügyfélszolgálata, itt működik többek között a Lombard, DÉGÁZ és Kontaktia központja is.

 Az illusztrációként szolgáló fotó a III.Budapest Calling – Nemzetközi call center szakkiállítás fotópályázatra készült. A kiállításról itt olvashat: www.budapestcalling.hu

 Bővebb információ:

 Humán Erőforrás Alapítvány www.hea.hu

Budapest Calling - www.budapestcalling.hu

 Zubcsik Viktória

Cordeon Kommunikáció

zubcsik@t-online.hu