Álláskeresői trendek - mire készüljünk, ha álláshirdetést adunk fel?

allaskeresoi-trendekSokan úgy tartják, jó állást találni az egyik legnehezebb dolog manapság, pedig az ideális munkatárs felkutatása egy-egy pozícióra legalább ugyanolyan kihívás. A munkaerő-piaci trendek időről időre változnak, ezzel párhuzamosan pedig nemcsak a munkaadói elvárások alakulnak át, hanem az álláskeresői szokások is új irányokat vesznek, melyeket érdemes figyelembe venni, amikor új kollégát keresünk.


Az időzítés fontossága

A nyári hónapokban általában kicsit lelassulnak a toborzási folyamatok, hiszen többségünk ilyenkor megy szabadságra. Ezzel nemcsak a munkát keresőknek kell számolniuk jelentkezéskor, hanem a HR-eseknek is, könnyen előfordulhat ugyanis, hogy egy-egy ígéretesnek tűnő jelölttel nem tudunk azonnal találkozni. Célszerű időben elkezdeni a toborzást, ha van rá mód, törekedjünk arra, hogy június végéig lezárjuk a keresést. (Ugyanez a tendencia érvényes természetesen év vége felé, a karácsonyi ünnepek közeledtével.)

A méret a lényeg?

Eltérőek az álláspontok azzal kapcsolatban, hogy milyen hosszú legyen az álláshirdetés. Mi itt a Cvonline-nál a legkülönfélébb leírásokkal találkoztunk már az elmúlt évek során, mindkét végletre volt már példa. Az internetes állásportálokon való megjelenést nem szabad összetéveszteni a korábban használatos apróhirdetési újságok jellemzőivel, amikor 1-2 mondattal elintézhető volt a felhívás a nyitott pozíciókra. Ma már az álláskeresők elvárják, hogy a hirdető cég bemutatkozzon, hogy pontosan tudják mind a szakmai, mind a személyi elvárásokat, az elvégzendő feladatokat és az ezért járó juttatásokat. Így elmondható, hogy az ideális terjedelem kb. fél-egy nyomtatott oldalnak megfelelő.

Rejtőzködés az álláshirdetésben

Az álláskeresők egyre kevésbé mernek pályázni olyan hirdetésekre, ahol nem ismert a munkáltató kiléte, azaz anonim hirdetéssel találkoznak. Csak valóban indokolt esetben alkalmazzuk ezt a fajta megjelenést (pl. személycsere vagy bizalmas keresés), mert erősen visszavetheti a beérkező önéletrajzok számát – hiszen az álláskereső joggal tarthat attól, hogy éppen jelenlegi munkahelyére pályázik.

Túl bonyolult/ nehezen érthető elnevezések

Rengeteg félreértéstől, felesleges beszélgetéstől és irreleváns önéletrajztól kíméljük meg magunkat, ha világos, pontos megnevezést adunk a munkakörnek, ahová toborzunk. Természetesen minden HR-es kollega törekszik arra, hogy a felső vezetés, a vállalati kultúra elvárásainak megfeleljen még egy álláshirdetés megfogalmazásakor is. Azonban ne feledjük el, hogy ami számunkra teljesen egyértelmű, az egy kívülálló pályázó számára idegen, ismeretlen lehet még akkor is, ha több éves szakmai tapasztalata van az adott szegmensben. Ha bizonytalanok vagyunk a kérdésben, inkább kérjünk meg egy kívülálló személyt, hogy mondja el, milyen típusú munkára gondol az adott pozíciónév alapján – érdekes végeredmény születhet belőle!

Összességében nézve az elsőre pofonegyszerűnek tűnő álláshirdetés elkészítése mégsem olyan könnyű, pár perc alatt letudható feladat, de a hatékonyság érdekében fontos, hogy kellő körültekintéssel írjuk meg a szöveget. Hiszen egyrészt a cégünkről alkotott képhez szervesen hozzájárul ez is, másrészt ne felejtsük el, hogy egykor magunk is álláskeresők voltunk és mennyivel szívesebben jelentkeztünk olyan ajánlatra, ami a szükséges alapinformációkon kívül a kínált juttatásokkal, a cég imázsának leírásával vagy a munkakör feladatainak részletes megadásával… stb. még vonzóvá is tette a hirdetőt a szemünkben – legyen a mi vállalatunk is vonzó munkahely!

 

Sziller Viktória
HR Tanácsadó