4 jel, ami arra utal, hogy az alkalmazott munkát keres

Manapság, amikor komoly versenyt kell vívniuk a munkavállalóknak egy-egy jó állásért, nem szívesen váltanak munkahelyet; egyre kevésbé jellemzi őket a kalandvágy, mint mondjuk 10 évvel ezelőtt. A kialakult gazdasági körülmények következményeként a többség a stabil, hosszú távú munkát keresi. Ennek ellenére még a legjobban működő szervezetben is előfordulhat, hogy valamilyen oknál fogva a dolgozó új lehetőségek után kezd kutatni. A motiváció minden esetben más és más és mindig fontos ennek alapos kielemzése. Most azonban nézzük a gyakorlati oldalát dolognak, azaz, mik azok a jelek, amikből arra következtethetünk, hogy a munkavállaló elkezdett aktívan másik állást keresni?

  1. 1.       Gyakori hiányzás/szabadság

Az egyik leggyakoribb és legtipikusabb jele annak, ha egy kolléga hirtelen szokatlanul gyakran hiányzik 1-1 napokat. Rövid időn belül többször is szabadságot kér pl. orvosi vizsgálatokra, családi problémákra, ügyintézésre hivatkozva, vagy otthonról történő munkavégzést kér. A szokásosnál sűrűbben jelzi, hogy 1-2 órával később ér be a munkahelyre, vagy éppen előbb menne haza. Természetesen nem állítható teljes bizonyossággal, hogy az alkalmazott állásinterjúkra jár, csak mert gyakran kell orvoshoz mennie vagy sokszor home office-ban dolgozna. Ha viszont komoly rosszullét miatt nem jön dolgozni, de még aznap összetalálkozik vele az utcán egy másik kolléga és láthatóan semmi jele betegségnek, joggal gyanakodhatunk, hogy kifelé kacsingat az illető munkavállaló.

  1. 2.       Passzív magatartás, közöny

Szintén gyakori jel lehet, ha a kolléga munkához, céghez való hozzáállása hirtelen és drasztikusan megváltozik: a korábban aktív, lelkes, energikus emberből egyszerre visszahúzódó, passzív személlyé válik. Nem szívesen vesz részt új projektekben, nem vállal plusz feladatot, akkor sem, ha úgy hozza a szükség. A változások nem igazán érdeklik, érzékelhetően arra hajt, hogy a csak minimális elvárt teljesítményt nyújtsa, de annál semmi többet. Gyakran a közvetlen munkatársakat is kerüli, nem szívesen kommunikál velük. Persze sokféle embertípus van, könnyen előfordulhat, hogy „csak” motiválatlanná, esetleg kiégetté vált az illető, vagy egyéb problémák miatt változott meg, de ha ezeket a viselkedésformákat olyan kollégán észleli a környezete, aki korábban lelkes, nyitott, proaktív volt, érdemes leülni vele beszélgetni az okokról még időben.

  1. 3.       Fokozott LinkedIn aktivitás

Szakmai szempontból mindenképpen hasznos és előnyös, ha az ember rendelkezik LinkedIn profillal, hiszen számos olyan információhoz, kapcsolati tőkéhez juthatunk általa, ami sokat lendíthet karrierünkön. Azonban mindenképpen gyanús, ha egy munkavállaló látszólag különösebb ok nélkül (pl. új céges policy bevezetése a közösségi médiára vonatkozóan) elkezdi egyre részletesebbé tenni bemutatkozását és hirtelen ugrásszerűen bővülnek kapcsolatai HR szolgáltató cégekkel, illetve más vállalatok toborzással foglalkozó munkatársaival. Ha ezt észleljük, szintén érdemes az adott kolléga közvetlen felettesével egyeztetni és feltérképezni a váltási szándék okát.

  1. 4.       Frissített önéletrajz

A létező legkínosabb szituáció, ami egy HR-essel megtörténhet, ha éppen egy új munkatárs keresése során önéletrajzi adatbázisokat böngészve egy ott dolgozó kolléga frissített önéletrajzára bukkan. Nyilvánvaló, hogy ma már nem lehet elítélni, szankcionálni a munkavállalókat azért, mert feltöltik önéletrajzukat a különböző állásportálokhoz. Ám ha azt látjuk a jelölt anyagánál, hogy mostanában frissítette, netán még rövid bemutatkozásában jelzi is, hogy állást keres bizonyos területeken, akkor szinte biztosra vehető, hogy rövidesen elhagyja a céget.

 

Bármelyik jelet is észleljük a felsoroltak közül, mindenképpen érdemes utánajárni az okoknak, célszerű ilyenkor mélyebben belelátni az egyes területek kihívásaiba, napi problémáiba, mert könnyen lehet, hogy néhány intézkedéssel elejét vehetjük a tehetséges munkavállalók elvándorlásának. De az a mondás is igaz, hogy aki menni akar, azt el kell engedni – ezért fontos minden esetet az adott helyzetnek megfelelően kezelni, előítéletektől és személyes érzelmektől mentesen.

 

Sziller Viktória
HR tanácsadó