3 ok, amiért minden álláskeresőnek kell portfólió

portfolio-allaskeresoA portfóliót általában azon szakmák képviselőitől szokták kérni, akik a látvánnyal foglalkoznak, mint a designerek, grafikusok, de akár szövegíróktól is kérnek be anyagokat, hiszen a reklámszakma az, ahol a legtöbbet a tapasztalat és a kreativitásér, és mindez elég nehezen ellenőrizhető pár alkalom után.



De nem csak a reklámszakma képviselőnek jöhet jól a portfólió. A vizualitás korában, amikor már mindent látnunk kell ahhoz, hogy át tudjuk érezni, előnyünkre fordíthatjuk az emberi agy működésének mikéntjét.

Egy állásinterjún már sajnos nem elég jól válaszolni a jól ismert kérdésekre és udvariasan viselkedni. A pályázónak is be kell bizonyítania, hogy egyedi, és a cégnek valóban rá van szüksége.

De miért jöhet jól egy portfólió egy marketingesnek, egy IT szakembernek, egy értékesítőnek vagy egy HR-esnek?

Azt le kell szögezni, hogy az önéletrajzot semmilyen portfólió nem helyettesítheti, különösen a reklámszakmán kívül eső területek képviselőnél, viszont sokat hozzátehet a Cv-nkhez.

Miért hatásos a portfólió?

Az vagy, ami a képen szerepel

Az emberek olyanok, amilyen képek készülnek róluk. Legalábbis ez a kép él bennünk. Valószínűleg az Instagram vagy a Facebook sem lenne olyan népszerű, ha ez nem így lenne. Ha dolgoztál önkéntesként, esetleg segítettél az árvízi munkálatokban, illeszd be az erről készült fotót a portfóliódba. Egy multinacionális vállalatnál voltál recepciós? Nosza, keresd meg a képet, amin egyszerre (látványosan) sok mindenre odafigyelsz. Rád bízták a céges karácsony megszervezését? Mutass róla fotót, hogy sikerült.

Az interjúztató is jobban elhiszi majd, és jobban tud azonosítani ezekkel a feladatokkal, ha "beleégeted" az emlékezetébe a képet.

A cél, hogy a HR-es emlékeiben maradjunk, hogy megfogjuk őt a személyiségünkkel. Arra azért mindig figyeljünk oda, hogy ne egy "fényképalbummal érkezzünk", hanem egy profi portfólióval. Ha kell, kérj segítséget hozzáértőktől, akinek esztétikai és kritikai érzéke is rendben van, sőt technikai tudásuk is megfelel.


Érdekes lehet: Mivel vághatjuk el magunkat állásinterjún?


A történetek többet mondanak

Igyekezz történeteket szőni a képek köré. A lényeg: alátámasztani a motivációs levélben és az önéletrajzban leírtakat. Próbálj meg ilyen és ehhez hasonló kérdésekre "választ adni" képeiddel és az ezekhez kapcsolódó történetekkel:

Hogyan tudok segíteni a vállalat küldetésének megvalósításában? Mit tudok jobban, mint mások? Melyek azok a feladatok, melyekhez megvan minden gyakorlatom? Mely területeken mozgok magabiztosan? Melyek a legnagyobb sikereim? Mi volt az a helyzet, amikor szorgalmammal/leleményességemmel/kreativitásommal olyan feladatot sikerült megoldanom, amit a környezetemben másoknak nem?

A portfólió lehetőséget ad arra, hogy kiemeljük a szerintünk legfontosabb és legjobb tulajdonságainkat a többi közül. Hogy az egyenrangú munkafolyamatokat sorba rendezhessük fontosságuk szerint, és rávilágíthassunk a szóban vagy írásban gyakran nem elég feltűnő információkra.

Növelljük az esélyét, hogy behívjanak interjúra

Tipp: Készítsünk online és offline verziót is!

Készítsünk blogot, képgalériát, építsük fel magunkat a virtuális térben is- persze csak valós információkból. Ezt a verziót linkeljük be önéletrajzunkba, az emailbe, amit motivácós levélben küldünk, hogy ezzel is növeljük az esélyünket arra, hogy behívjanak az adott pozícióra, de legyen meg nyomtatott formában is. Egy művészboltban vehetünk egy fotókönyvhöz hasonló, egyszerű, sima oldalú könyvet, amibe beilleszthetjük portfóliónkat- persze előtte jól gondoljuk át, hogy mi hova kerül.